ایران

فرماندار رودبار کارگر اخراجی که خودسوزی کرده بود را به «ایجاد بی نظمی» متهم کرد

به‌دنبال اقدام به خودسوزی یک کارگر در گیلان، هوشنگ عباسقلی، فرماندار رودبار او را به «به ایجاد بی نظمی و درگیری برای شورا و شکستن شیشه‌ها دهیاری» متهم کرد و گفت این کارگر به دلیل ایجاد درگیری فیزیکی با کارفرما و تعدادی از کارگران و بی نظمی در کار با توجه به اتمام مدت کاری، از کار اخراج شده بود.

از سوی دیگر شبکه تلویزیون دولتی گیلان که این گفت‌و‌گو را پوشش می‌داد، این کارگر جوان را «معتاد» خطاب کرده است. عنوانی که برای مهرداد سپهری، جوانی که در اثر خشونت پلیس در مشهد به قتل رسید نیز بکار رفته است.

سه روز پیش، صابر بهبودی، کارگر ۳۲ ساله اهل گنجه به دلیل اخراج از کار و عدم پاسخ‌گویی کارفرما، خود را مقابل محل کار سابقش به آتش کشید.

بنا بر اعلام شاهدان عینی، صابر بهبودی تا چهارماه پیش مشغول به کار بوده و پس از اخراج به دلیل مشکلات اقتصادی، تلاش زیادی کرد تا به کار برگردد، اما موفق نشد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، آمار خودسوزی و خودکشی در ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل بحران معیشتی، شکاف طبقاتی و بیکاری گسترده، افزایش چشم‌گیری داشته است.

حدود دو ماه پیش یعنی در اوایل شهریورماه امسال هم خودسوزی یک کارگر جوان شاغل در یکی از پیمانکارهای اداره برق مسجدسلیمان، خبر ساز شد.

روز ۲۲ خردادماه امسال نیز، کارگری به نام «عمران» از کارکنان بخش نگهبانی چاه نفتی اف- ۱۹ در میدان نفتی یادآوران به دلیل تاخیر پیمانکار در پرداخت حقوق، خود را حلق آویز نمود.

یکی از خبرسازترین خودکشی‌ها در سال‌های اخیر اما، انتشار خبر خودسوزی یونس عساکره، دست‌فروش ۳۴ ساله خرمشهری در مقابل ساختمان شهرداری این شهر بود.

این اقدام اعتراضی یونس عساکره به وضعیت معیشتی و جمع شدن دکه میوه‌فروشی‌اش در حالی صورت گرفت که او تنها نان‌آور خانواده‌اش بوده و تقاضایش برای مجوز کسب از سوی شهرداری خرمشهر بی پاسخ مانده بود.

دکمه بازگشت به بالا