ایران

سپاه خانواده کشته‌شدگان پرواز اوکراین را شکنجه و تهدید به تجاوز و قتل کرده است

ایران اینترنشنال از قول یک فرد نزدیک به خانواده‌ کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین گفته است، در  ۹ ماه گذشته برخی از آنها تحت کنترل دائم امنیتی قرار داشته‌اند و برای سکوت و همراهی، از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران شکنجه فیزیکی و تهدید به تجاوز جنسی به نزدیکانشان شده‌اند.

این فشارها نخستین‌بار در پی آن علنی می‌شود که هفته گذشته هیات دیپلماتیک اوکراین برای پیگیری پرونده این حادثه به تهران آمد و هم‌زمان با آن، خانواده‌ قربانیان برای مذاکره با آنها مقابل ساختمان وزارت امور خارجه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این فرد مطلع از وضعیت خانواده‌ها که نخواست نامی از او برده شود، به ایران اینترنشنال گفته است، خانواده کشته‌شدگان هم در شهرهای داخل ایران و هم در خارج کشور، تحت این فشارها قرار داشته‌اند تا از «دادخواهی» منصرف شوند.

او گفته: «برخی از اعضای این خانواده‌ها، در بازجویی‌های مکرر در خانه‌های امن سپاه پاسداران با تهدید مرگ روبه‌رو شدند. بازجو به آنها گفت اگر همکاری نکنید شما را هم مثل آنها به آن دنیا می‌فرستیم.»

این فرد مطلع می‌گوید خانواده‌ها بارها با این جمله بازجوهای سپاه پاسداران مواجه شده‌اند که «شما نمی‌توانید کاری کنید، بروید خدا را شکر کنید که زدیمشان و شهید شدند».

به گفته این منبع آگاه، برخی از این خانواده‌ها در بازجویی‌ها بارها با «ضرب‌وجرح» توسط ماموران سپاه مواجه شدند، طوری که آثار و زخم‌های آن روی قسمت‌های مختلف بدنشان مدت‌ها به‌جا ماند.

تهدید به «تزریق آمپول»، «کشتن و رهاسازی در حاشیه شهر»، «آزار جنسی همسر/دختر خانواده‌ها» و همچنین فشار و کارشکنی برای اخراج آنها از محل کارشان برخی دیگر از موارد به کار گرفته شده علیه خانواده‌ها بوده است.

دکمه بازگشت به بالا