ایران

رئیس صداوسیما خواستار پیگرد حقوقی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شد‎

رئیس رادیو و تلویزیون حکومتی ایران روز سه‌شنبه ششم آبان خواستار پیگرد حقوقی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شد و ادعا کرد که ۱۳۰ شبکه به زبان فارسی و ۱۴۰ شبکه با لهجه اقوام ایرانی علیه کشور برنامه پخش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، عبدالعلی علی‌ عسکری می‌گوید که «تاکنون سابقه نداشته که ما ازنظر حقوقی از این حجم محتوایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای علیه کشور و تخریب افکار عمومی منتشر شده، شکایت کنیم».

انتقاد آقای علی عسکری از این شبکه‌ها در حالی است که صداوسیما ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی در اختیار دارد که به زبان‌های مختلف برنامه پخش می‌کنند و بودجه کلانی به آن‌ها اختصاص داده شده ولی به گفته منتقدین، به دلیل سانسور شدید نتوانسته است حتی نظر مخاطبان داخلی را به خود جلب کند.

ایران در سال‌های گذشته از چند شبکه فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا با اتهاماتی مانند «برهم زدن امنیت کشور» و «اقداماتی با ماهیت براندازانه و تجزیه‌طلبانه» به آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) شکایت کرده بود، شکایاتی که از سوی این سازمان رد شدند.

در شرایطی که آزادی بیان، قلم و اندیشه در ایران به شدت سرکوب می شود و هیچ رسانه بی‌طرف و خصوصی، اجازه فعالیت در کشور را ندارد، در طی سالهای بعد از انقلاب، تلوزیون هایی مخالف و منتقد حکومت تهران در خارج از مرزهای ایران فعال شده اند،  این رسانه ها که اکثرشان صدای‌های خفته و خفه شده در ایران از جمله معترضان و زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر را پوشش می دهند، تهدیدی برای جمهوری اسلامی تلقی می شوند و حکومت سعی دارد تا با تهدید خانواده های کارمندان این شبکه ها و تنظیم شکایت، بر روی فعالیت آنها تاثیر بگذارد و یا مانع از فعالیت آنها شود.

در برخی از موارد، حتی حکومت ایران سعی کرده با ترور فعالان رسانه ای و شبکه های اجتماعی خارج از کشور و ایجاد رعب و وحشت، مانع از افشاگری آنها در مورد سران نظام شود؛ از جمله در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۸، عوام تهران در استانبول ترکیه، مسعود مولوی را به ضرب گلوله ترور کردند.

مسعود مولوی یکی از عوامل امنیتی بود که حدود دو سال پیش ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او را گرداننده اصلی کانال افشاگر “جعبه سیاه” می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

دکمه بازگشت به بالا