جهان

ارمنستان خروج نیروهای ارمنی از قبادلی را تایید کرد

ارمنستان تایید کرده نیروهای ناگورنو-قره‌باغ از شهر قبادلی خارج شده‌اند. قبادلی که اهمیتی راهبردی دارد در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده است.

یک مقام وزارت دفاع ارمنستان شامگاه دوشنبه در نشستی خبری گفت نیروهای ارمنی برای «اجتناب از شکست‌های غیرضروری» تاسیسات قبادلی را ترک کرده‌اند؛ او با این حال گفت شرایط وخیم نیست.

پیشتر رئیس‌جمهوری آذربایجان با انتشار توئیتی اعلام کرد نیروهای نظامی کشورش «تمامی مناطق مرزی اشغال شده با ایران را آزاد کرده‌اند».

همزمان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ویدیویی از برافراشتن پرچم این کشور در منطقه آغ‌بند، در نقطه صفر مرزی با ارمنستان منتشر کرد و اعلام نمود ۱۳۲ کیلومتر منطقه مرزی با ایران از «اشغال آزاد شده است».

سه منطقه مرزی فضولی، جبرائیل و زنگلان با ایران، جزو هفت منطقه ترک نشینی بودند که سه دهه قبل به همراه قره‌باغ که اکثریت اهالی آن ارمنی‌تبار بودند، به اشغال نیروهای ارمنی درآمده بود.

دور جدید درگیری بین دو کشور دقیقا یک ماه پیش آغاز شد و سومین آتش‌بس، این بار با میانجیگری آمریکا، از روز دوشنبه برقرار شد. هرچند دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس جدید نیز متهم کرده‌اند.

آذربایجان در این جنگ، بر بازگشت کامل مناطق اشغالی خاکش توسط ارمنستان و طبق قطعنامه های سازمان ملل تاکید دارد، موضوعی که به نوشته رویترز، تلاش‌ها برای یافتن راه حل دیپلماتیک این بحران را دشوارتر کرده است.

دکمه بازگشت به بالا