ایران

صنعت نفت ایران مشمول قوانین «مبارزه با تروریسم» شد؛ آمریکا زنگنه را تحریم کرد

واشنگتن در پی تحریم هایی تازه، علاوه بر وزارت نفت ایران، شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفت‌کش ایران، وزیر نفت و شماری از ایرانیان مرتبط با این وزراتخانه را تحریم کرد.

در بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم‌های جدید واشینگتن با هدف افزایش فشار بر بخش‌هایی از رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفته است که نقش کلیدی در حمایت و پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران داشته‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه آورده است: «رژیم ایران از بخش نفت و گاز به منظور تامین بودجه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهره گرفته است».

طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، علی‌اکبر پورابراهیم مدیر عامل شرکت نفت‌ایران در سوئیس که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی، مسعود کرباسیان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نصرالله سردشتی رئیس شرکت ملی نفتکش ایران، علیرضا صادق آبادی مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، و بهزاد محمدی، مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران افرادی هستند که به لیست تحریم های آمریکا اضافه شده اند.

در این بیانیه تصریح شده است که به دلیل حمایت این اشخاص و نهادهای نام‌برده از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن‌ها مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌گیرند.

دولت آمریکا علاوه بر این، چند نهاد، از جمله وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را تحریم کرده و اطلاعات تحریمی چند شرکت ایرانی را به روز کرده است.

لازم به اشاره است که قرار دادن صنعت نفت ایران در ذیل قانون «مبارزه با تروریسم» کار را برای لغو احتمالی تحریم آن در آینده، و حتی در صورت پیروزی احتمالی جو باید دشوار می‌کند؛ زیرا باید ثابت شود که ایران در فعالیت‌های تروریستی دست ندارد.

دکمه بازگشت به بالا