جهان

ارمنستان و آذربایجان بر سر آتش‌بسی جدید به توافق رسیدند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان بار دیگر بر سر آتش‌بس با اهداف انسان‌دوستانه در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیده‌اند و این آتش‌بس از امروز پنجم آبان به اجرا درمی‌آید.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه مشترکی در روز یکشنبه گفت که استفان بیگان، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، در این راستا روز شنبه با وزرای خارجه دو کشور و نمایندگان کشورهای گروه مینسک دیدار کرده است.

گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ توسط کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا برای تشویق حل و فصل صلح آمیز درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ ایجاد شد.

واشینگتن به همراه فرانسه و روسیه اعضای گروه مینسک هستند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این آتش‌بس از ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی در پی توافق پیشین آتش‌بس اجرا می‌شود که روز شنبه تا حدی فضا را آرام‌تر کرد اما در نهایت طرفین یکدیگر را به نقض آن آتش‌بس متهم کردند.

جنگ بر سر ناگورتو-قره‌باغ از حدود یک ماه قبل آغاز شد، منطقه‌ای که جامعه جهانی آن را بخشی از قلمروی جمهوری آذربایجان می‌داند، اما جدایی‌طلبان ارمنی با حمایت های ارمنستان آنجا را تحت کنترل خود دارند.

ارمنستان و آذربایجان از آغاز درگیری‌ها در این منطقه کوهستانی یکدیگر را متهم می‌کنند که شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند. این مدت طرفین چند بار متعهد به برقراری آتش‌بس شدند اما هیچ کدام آنها دوام نداشته است.

دکمه بازگشت به بالا