ایران

ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند

گروه ویژه اقدام مالی در پایان نشست دوره‌ای خود اعلام کرد ایران در لیست سیاه این نهاد باقی می‌مانند.

در اجلاس سه روزه گروه ویژه اقدام مالی تصمیم گرفته شد که کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران همچنان در لیست سیاه FATF باقی بمانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارکوس پلیر، رئیس این سازمان بین دولتی گفته است، در وضعیت این دو کشور تغییری رخ نداده و به همین دلیل مشمول اقدام‌های متقابل و محدودکننده باقی خواهند ماند.

مارکوس پلیر از همه کشورهای عضو و هم‌پیمان با اف‌ای‌تی‌اف خواست تدابیر موثری علیه ایران و کره شمالی اعمال کنند. پلیر تاکید کرد که این دو کشور در دور زدن تحریم‌ها هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و به همین دلیل دیگر کشورها نیز باید در مراودات بانکی و مالی با آنها هوشیار‎تر باشند.

از چهار لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی، دو لایحه قبلا در هیئت دولت و مجلس تصویب شده و دو لایحه پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT)  تا پایان مهلت ایران برای تصویب آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف ماندند.

وزیر خارجه، محمد جواد ظریف به تازگی گفته بود یکی از دلایل افزایش شدید قیمت‌ها، به خصوص بالا رفتن بی‌سابقه بهای ارزهای خارجی، عدم تصویب این دو لایحه و قرار گرفتن جمهوری اسلامی در “فهرست هشدار” گروه ویژه اقدام مالی است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند فساد عظیمی که به اعتراف برخی کارگزاران حکومتی در تار و پود نظام جمهوری اسلامی رخنه کرده، ناشی از همین اقدامات غیرشفاف و استفاده از راه‌های غیرقانونی و ساختارهای قانون‌گریز برای دور زدن تحریم‌هاست.

دکمه بازگشت به بالا