جهان

هشدار چین به آمریکا: فروش سلاح به تایوان بر روابط چین با آمریکا تأثیر خواهد گذاشت

وزارت امور خارجه چین در نخستین واکنش رسمی به اقدام آمریکا برای فروش سلاح به تایوان تاکید کرد که این مسئله می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر روابط پکن و واشنگتن داشته باشد.

جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان کنفرانس خبری خود ضمن محکوم کردن تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان تاکید کرد که کشورش بر اساس هرگونه تحول و پیشرفت حاصل در این تصمیم، به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

این واکنش در حالی به صورت جدی از سوی وزارت خارجه چین مطرح شده که ایالات متحده روز گذشته از تایید مجوز فروش ۱۳۵ موشک کروز هدایت شونده که قابلیت هدف قرار دادن خاک چین را دارند خبر داده بود.

واشنگتن که جدا از تنش های تجاری و مسائل حقوق بشری در استان سین کیانگ و هنگ کنگ با پکن در دریای جنوبی چین نیز دچار چالش شده مقابله با نفوذ پکن در منطقه را به اولویت راهبردی خود تبدیل کرده است.

ایالات متحده قرار است به غیر از موشک‌های هدایت شونده تجهیزات نظامی دیگری چون سامانه‌های راکتی و موشکی و نیز سنسورها و ادوات شناسایی پیشرفته برای سیستم‌های پدافندی را نیز در اختیار تایوان قرار دهد که ارزش مالی مجموع این تجهیزات در کل ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

دکمه بازگشت به بالا