ایران

اوکراین: طرف ایرانی وعده داده جزئیات بیشتری از سرنگونی هواپیما را در اختیار اوکراین قرار دهد

اوکراین اعلام کرد که در جریان مذاکرات جدید تهران-کی‌یف درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین به دست سپاه پاسداران، ایران قول داده است «جزئیات بیشتری» درباره این رخداد در اختیار اوکراین قرار دهد.

خبرگزاری فرانسه در این مورد نوشت که هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی که برای دور دوم گفت‌و‌گو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف ایرانی وعده داده «ظرف یک هفته» جزئیات تحقیقات درباره این پرونده را در اختیار مقام‌‌های اوکراین قرار دهد.

اطلاعاتی که قرار است در اختیار اوکراین قرار گیرد، از جمله شامل جزئیات بازداشت شش نفری است که ایران می‌گوید در ارتباط با سرنگونی هواپیما بازداشت شده‌اند.

ایران همچنین قول داده تا آخر ماه جاری میلادی، اکتبر، «یک جزء‌کلیدی از شواهد» که مربوط به محل خدمه پروازی این هواپیما است و در روزهای نخستین پیدا شده بود را به اوکراین بفرستد.

روز ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، هواپیمای مسافربری اوکراینی که از تهران عازم کی‌یف بود، با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد و ۱۷۶ مسافر و خدمه آن که نیمی از آنها دوتابعیتی بودند، کشته شدند.

نظام تهران پس از چند روز امتناع، با فشار دولت‌های کانادا و آمریکا سرانجام به اقدام سپاه اعتراف کرد، اما شلیک موشک به هواپیما را ناشی از «خطای انسانی» اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا