ایران

مشکل کمبود نان در ایران سراسری شده است

تقریباً در همه استان‌های ایران صف‌ نانوایی‌ها طولانی شده‌ و مردم از احتمال گرانی نان سخن می‌گویند. مسئولان اما معتقدند هیچ کمبودی وجود ندارد و مردم نگران نباشند. در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی از صف‌های شلوغ نانوایی‌ها در برخی نقاط ایران به‌ویژه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی منتشر شده است. این خبرها سپس در رسانه‌های رسمی ایران نیز بازتاب یافت. اکنون این رسانه‌ها؛ از جمله سایت انتخاب گزارش می‌دهند که تقریباً هیچ استانی نیست که مشکل تهیه نان نداشته باشد.

با افزایش هزینه‌ها و تورم، بسیاری از هزینه‌های نانوایی‌ها جبران نمی‌شود. در حال حاضر سه نرخ برای آرد در بازار وجود دارد، نرخ دولتی برای نانوایی‌های دولتی، نرخ آزادپز و بازار سیاه. نرخ بازار آزاد تحت تأثیر افزایش قیمت ارز و همچنین رشد تورم افزایشی بوده است. اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد در ایران به‌تازگی به بیش از چهار برابر رسیده است.

رسانه‌های رسمی گزارش می‌دهند قیمت هر کیسه آرد آزاد پیش از این ۱۱۰ هزار تومان بود اما اکنون به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. با افزایش قیمت آرد آزاد، برخی نانوایی‌ها آرد سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد می‌فروشند و با کم شدن سهمیه ساعت‌های کاری خود را نیز کم می‌کنند.

علت کاهش ساعت‌های کاری برخی از نانوایی‌ها کاهش سهمیه آرد عنوان شده است. نانوایی‌ها در واقع آردی ندارند که نان بپزند. آن‌هایی هم که بخواهند به‌شکل عادی فعالیت کنند باید آرد خود را از بازار آزاد با قیمت گران تهیه کنند که به صرفه نیست.

دکمه بازگشت به بالا