ایران

دست‌اندر‌کاران تأمین دارو از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند

در ایران تهیه دارو هم به‌دلیل گرانی بی‌سابقه‌ و هم کمبود و قاچاق آن میلیون‌ها نفر را نگران کرده است. مقامات وزارت بهداشت، این وضعیت را «القای روانی» می‌دانند اما تولیدکنندگان دارو می‌گویند با گرانی سرسام‌آور ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی برای لوازم جانبی تولید دارو، حتی توان مالی تهیه بسته‌بندی دارو را هم ندارند. در این فضا، روزنامه اعتماد خبر داده است که دست‌اندر‌کاران تأمین دارو، با دستور مسئولان وزارت بهداشت تا اطلاع ثانوی از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند

گرانی دارو در ایران بیداد می‌کند. بنا بر اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های رسمی ایران، به‌عنوان نمونه قیمت آنتی‌بیوتیک، از داروهای پرمصرف، ۱۲درصد و قیمت یک ورق قرص مُسَکِن، پنج برابر گران شده است.

اما آمار غیررسمی بسیار بیش از این‌هاست. در شهریورماه گذشته گفته شد که برخی داروها در ایران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد گران شده‌اند. به‌عنوان مثال پلاویکس که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند حدود ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان بود، قیمت این دارو بیش از یک ماه بعد به ۱۴۶ هزار تومان و پس از یک ماه دیگر به ۱۶۴ هزار تومان رسید.

درحالیکه مدتها تخلفات حوزه ارز نیمایی در صدر خبرهای اقتصادی قرار داشتند و به گفته وزیر بهداشت با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است، اکنون تولیدکنندگان دارو می‌گویند از ابتدای امسال، داروهای بدون نسخه، ارز دولتی نمی‌گیرند و داروها باید با ارز نیمایی پنج برابر گران‌تر از ارز دولتی تولید شوند چون دولت دیگر پولی به‌عنوان ارز ندارد.

دکمه بازگشت به بالا