پزشکی و سلامت

عضو ستاد مقابله با کرونا: آمار واقعی مرگ ناشی از کرونا در ایران ۲.۵ برابر آمار رسمی است

یک روز از پس رکورد زنی آمار رسمی فوتی های کرونا در کشور، یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، آمار قربانیان کرونا را که وزارت بهداشت هر روز اعلام می‌کند «غیرواقعی» دانست و گفت که آمار واقعی «دو و نیم برابر» آمار رسمی است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر ساخته، مسعود مردانی با اشاره آمار رسمی گفته است: «این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید».

پیش از این نیز شماری از منابع مستقل نسبت به درستی آمارهای روزانه وزارت بهداشت ایران تردیدهای جدی وارد کرده و اعلام کرده بودند که دست‌کم در زمینه مرگ‌ومیر، آمار واقعی چند برابر آمار دولتی است.

از جمله محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران گفته بود، بر اساس “ملاحظات سیاسی و امنیتی”، آمار کرونا قطعا مهندسی‌شده به جامعه تزریق می‌شوند و آمار مبتلایان و فوتی‌های وزارت بهداشت “یک‌بیستم” آمار واقعی است.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی با عنوان «کرونا در ایران روی خط مرگ»، نوشته است: شرایط در کشور به گونه‌ای است که «از هر فوتی در ۷ دقیقه و ۶ دقیقه به یک فوتی در ۴ دقیقه رسیده‌ایم».

گفتنی است، در چنین شرایط بحرانی، به دلیل بی‌تدبیری در زمینه حفظ منابع انسانی، عدم استخدام نیروهای ۸۹ روزه و عدم پرداخت حقوق و پاداش پرستاران، موج مهاجرت پرستاران از ایران شدت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا