خاورمیانه

تظاهرات لبنانی ها در سالروز اعتراضات ۱۷ اکتبر

در حالی کشورشان در بدترین بحران اقتصادی خود به سر می برد، لبنانی‌ها اولین سالروز تظاهرات مردمی علیه فساد دولت را گرامی داشتند.

به گزارش رویترز، معترضان در تجمع روز شنبه تاکید کردند که از خواسته‌های خود برای انقلاب و برکناری میشل عون، رئیس جمهوری دست نکشیده‌اند.

معترضان، در طول مسیر مرکز بیروت تا محل انفجار بندر بیروت سالروز اعتراضاتشان را تجلیل نمودند.

اکتبر سال گذشته لبنان شاهد آغاز اعتراضات گسترده‌ای نسبت به فساد، تشدید وخامت اوضاع اقتصادی و سقوط بیشتر ارزش واحد پولی لبنان بود. معترضان میگویند، مقامات سیاسی لبنان مسئول بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ هستند.

در آن ایام، اعتراضات ماهها ادامه داشت و معترضان خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، بازگرداندن اموال غارت شده و مجازات عاملان فساد شدند.

به دنبال این اعتراضات دولت وقت لبنان به نخست وزیری سعد حریری استفعا داد؛ اما تا به امروز دولت با ثباتی تشکیل نشده است و نخست وزیران تازه یکی پس از دیگری، سرخورده از اعمال اصلاحات، آمدند و رفتند.

حال با گذشت دو ماه از انفجار مهیب بندر بیروت که هنوز نتایج تحقیقات درباره علل وقوع آن منتشر نشده، دوباره نام الحریری برای احراز مقام نخست وزیری لبنان بر سر زبان‌ها افتاده است؛ خبریکه که موافقان و مخالفانی دارد.

دکمه بازگشت به بالا