اقتصادیایران

رئیس بانک مرکزی ایران از افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی رسماً اعلام کرد که فشارهای اقتصادی تا سه هفته آینده تشدید می‌شود.

اشاره عبدالناصر همتی به «سه هفته» آینده، زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز سوم نوامبر- ۱۳ آبان- است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران، افزود: «شرایط پیچیده و در حال تغییر است ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های ما مسدود شده و حتی کشورهایی که با ما روابط خوبی دارند با فشار آمریکا نمی‌توانند با ما همکاری کنند.»

دولت آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت که مهمترین آن‌ها تحریم نفتی ایران است.

آمریکا هفته گذشته ۱۸ بانک ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد که بنابر گزارش رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز و بلومبرگ، رابطه اقتصاد ایران با جهان خارج را تقریبا قطع خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارشی که اوایل سال جاری خورشیدی منتشر کرد، پیش‌بینی کرده بود که کل صادرات ایران، اعم از نفتی، غیرنفتی و خدمات در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد. در دوران قبل از تحریم‌ها این رقم بالای ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

همچنین صندوق پیش‌بینی کرده بود ذخایر ارزی ایران با افتی حدود ۱۹ میلیارد دلاری، در سال جاری به ۸۵ میلیارد دلار و در سال آینده به ۶۹ میلیون دلار سقوط کند. البته بخش اعظم ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده است و عملا دست تهران برای تزریق ارز به بازار بسته است.

در همین زمینه، رئیس کل بانک مرکزی ایران با موفق دانستن سفر اخیرش به عراق، نسبت به آزادسازی پنج میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در آن کشور ابراز امیدواری کرد.

دکمه بازگشت به بالا