ایران

حذف جمهوری اسلامی از بازی‌های المپیک توکیو؛ خواسته کارزار “اتحاد برای نوید”

یک کارزار تازه که در اعتراض به اعدام نوید افکاری، کشتی گیر ایرانی، راه‌اندازی شده، خواستار حذف ایران از بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۱ توکیو شده است.

این کارزار «اتحاد برای نوید» نام دارد و توسط تعدادی از فعالان حقوق بشر و ورزشکاران ایرانی شکل گرفته است.

مسیح علی‌نژاد، خبرنگار مستقل یکی از کسانی است که در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، درباره این کارزار به آگاهی‌رسانی پرداخته است و پیام های چهره های سرشناس ورزش و فرهنگی ایران را منتشر می‌کند. او این کارزار را همراهی ملی‌پوشان طلایی ایران  با فعالان حقوق بشر توصیف کرده است.

از چهره‌هایی که در روزهای اخیر به این کارزار پیوسته‌اند، می‌توان به سردار پاشایی کشتی‌گیر پیشین، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، محمدرضا فغانی داور فوتبال، فاطمه آقاجانی کوهنورد، تونیا ولی‌ا‌وغلی شناگر پیشین، نازنین بنیادی بازیگر و فعال حقوق بشر، امیر کمالی دونده پیشین، سودابه لشکری بازیکن پیشین کریکت، شیوا امینی بازیکن پیشین فوتسال، مجید فلاح قهرمان پیشین ورزش‌های رزمی، و فاطمه سپهری فعال سیاسی، اشاره کرد.

شرکت‌کنندگان در این کارزار، به ویژه ورزشکاران، در پیام‌های خود به بیان گوشه‌هایی از تجربیات شخصی پرداختند و به موضوعات دیگری چون وجود تبعیض‌های جنسیتی، مذهبی، و قومیتی ‌در ورزش ایران، ممنوعیت ورود تماشاگران زن به ورزشگاه‌ها، و یا تحت فشار گذاشتن ورزشکاران توسط جمهوری اسلامی برای انصراف از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی نیز اشاره کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا