ایران

بلومبرگ: رئیس‌جمهور بعدی ایران ممکن است یک نظامی باشد

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ امروز در یادداشتی این احتمال را مطرح کرده که رئیس‌جمهور بعدی ایران ممکن است یک نظامی باشد.

نویسنده یادداشت بلومبرگ با اشاره به «نظامی شدن بیشتر صحنه سیاست ایران» اشاره کرده که نامزدهای قدرتمند برای جانشینی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ از سپاه پاسداران می‌آیند که قوی‌ترین بازوی نظامی کشور است.

این خبرگزاری از حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در دولت اول حسن روحانی، به عنوان مهمترین نامزد نظامی نام برده است. آقای دهقان هم اکنون مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

با این حال، احتمال می‌رود افراد دیگری چون پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، و سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، که سابقه نظامی دارند نیز وارد صحنه انتخابات شوند.

بلومبرگ می‌افزاید صعود یک نظامی به مقام ریاست‌جمهوری یکی از معدود موانع باقی‌مانده پیش روی سپاه پاسداران را حذف می‌کند و موضع جمهوری اسلامی را در مقابل ایالات متحده آمریکا خصمانه‌تر خواهد کرد.

برخلاف بلومبرگ برخی از ناظران امور ایران معتقد اند که با نشستن یک سپاهی در راس هرم قدرت اجرایی کشور، حکومت یک دست تر می شود و دولت پنهان، با برون آمدن از پشت پرده، مجبور است جهت تعامل با دنیا، محتاطانه تر گام بر دارد و احتمالا در خفا یا جلا، با آمریکا نیز وارد مذاکره شود.

دکمه بازگشت به بالا