ایران

ظریف وارد چین شد؛ افکار عمومی نگران از قرارداد ۲۵ ساله

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت خارجه، محمد جواد ظریف که به دعوت وانگ ویی وزیر امور خارجه چین و در رأس هیئتی بلند پایه به چین سفر کرده است، امروز بعد از ظهر با استقبال مقامات این کشور وارد استان جنوبی یون نان شد.

او قرار است با همتای چینی خود دیدار کند.

وزارت خارجه ایران هدف سفر ظریف به چین را روان‌سازی تجارت، مذاکره پیرامون بحران کرونا و اسناد اقتصادی و بهداشتی میان دو کشور عنوان کرده است.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و همراه با سوریه و ونزوئلا، تنها کشوری است که به طور علنی نفت ایران را می‌خرد.

اگرچه از ماه اوت، گمرک چین انتشار هر گونه اطلاعات و آمار در رابطه با واردات نفت از ایران را متوقف کرده است، اما آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی روزانه به طور متوسط ۷۷ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد تقریبا به همین میزان نیز نفت ایران تحت نام نفت دیگر کشورها مانند اندونزی و مالزی راهی چین شده است.

گفتنی است، روی دیگر سفر ظریف به چین را می توان در میان نظرات کاربران فضای مجازی دنبال کرد، کاربرانی که نگران اند جمهوری اسلامی در این شرایط ضعف و انفعال، برای ۲۵ سال خاک و منابع کشور را به دست زیاده‌خواهی های پکن بسپارد.

ایران و چین ماه‌هاست که بر سر «قرارداد ۲۵ ساله استراتژیک» در حال گفت‌وگو هستند اما جزئیات این گفت‌وگوها تاکنون محرمانه نگه داشته شده است.

دکمه بازگشت به بالا