حقوق بشر

دو سازمان حقوق بشری: به اعدام زندانیان عقیدتی در ایران پایان دهید

کانون مدافعان حقوق بشر و سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ مشترکی حکومت ایران خواستند تا به اعدام زندانیان سیاسی- عقیدتی و نیز روزنامه‌نگاران پایان دهد.

در بیانیه مشترک این دو نهاد حقوق بشری، ضمن درخواست از مقام‌های ایرانی برای توقف اعدام، از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته شده تا در روز ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام، با هشتگ #notoexecution به اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی اعتراض کنند.

پس از صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان آبان ماه ۹۸ به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، کاربران شبکه‌های اجتماعی با طوفان توییتری هشتگ اعدام نکنید توانستند این هشتگ را برای ساعاتی ترند جهانی کنند.

پس از آن دیوان عالی کشور درخواست بررسی مجدد پرونده این سه جوان را پذیرفت. اما چندی بعد با اعدام نوید افکاری از معترضان مرداد ۹۷ در شیراز، موجی از خشم و ناامیدی شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفت.

شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر درباره زندانیان محکوم به اعدام در ایران گفته است: «هم اکنون بیش از ۳۰ نفر در زندان‌های ایران با صدور حکم اعدام روبرو بوده و در راهروی مرگ نگران اجرای این مجازات غیر انسانی هستند. مردم ایران سالها برای حذف مجازات مرگ از قوانین کیفری تلاش کرده‌اند. جامعه جهانی باید بیدرنگ به این مبارزه کمک کند.»

در بیانیه مشترک کانون مدافعان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز از روح‌الله زم به عنوان یکی از این ۳۰ نفر نام برده شده است.

دکمه بازگشت به بالا