خاورمیانه

الکاظمی در نخستین نشست کمیته تحقیقات: هیچکس جز دولت حق تصمیم‌گیری درباره جنگ یا صلح را ندارد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ریاست نخستین نشست کمیته تحقیقات درباره حملات راکتی را برعهده گرفت.

الکاظمی در این نشست تصریح کرد: این کمیته که متشکل از دستگاه‌های اجرایی امنیتی و کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان است، نشانگر دیدگاه وحدت ملی است و در فعالیت خود هم بر این اصل تکیه خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در پایان تاکید کرد که هیچکس جز دولت نمی تواند درباره جنگ یا صلح تصمیم‌گیری کند.

عراق مدت‌هاست درگیر رویارویی نظامی نیروهای مورد حمایت ایران و آمریکا در کشور خود شده است؛ مناقشه‌ای که بر اثر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال  ۲۰۱۸ به این سو و کشته شدن قاسم سلیمانی ابعاد گسترده‌تری یافته است.

هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، برای دولت آن کشور اولتیماتوم تعیین کرد. خبر تعیین اولتیماتوم از سوی پمپئو توسط مسئولان ارشد دولت عراق و همچنین مسئولان خارجی، به اطلاع خبرگزاری فرانسه رسیده است.

گفته می‌شود که پمپئو به مسئولان دولت عراق گفته است که یا آن‌ها می‌توانند به حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا در بغداد و به مواضع نظامی آمریکا در عراق پایان دهند یا آمریکا نیروهای خود را از آن کشور خارج کرده و سفارتخانه خود را تعطیل خواهد کرد و بحساب پیکارجویان شیعه مورد حمایت ایران را خواهد رسید.

آمریکا صدها دیپلمات در منطقه سبز و امنیتی بغداد دارد و افزون بر آن حدود ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی در سه پایگاه نظامی عراق مستقر هستند.

دکمه بازگشت به بالا