ایران

فروش خاک ایران ادامه دارد؛ هر کامیون خاک سیستان و بلوچستان ۸ دلار

حداقل ده سال است که در ایران، صحبت بر سر فروش خاک به کشورهای همسایه به شدت مطرح می شود. روز جمعه ۱۱ مهر، اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اینباره گفت: براساس قانون، صادرات خاک صنعتی تنها در صورت گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد و صادرات خاک کشاورزی و حاصلخیز ممنوع است. با این حال او از ادامه قاچاق خاک کشاورزی ایران به کشورهای عربی خبر داد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دراینباره گفت: «فروش خاک کیش همچنان ادامه دارد. یکی دو سال پیش که این موضوع را مطرح کردم از دفتر رهبری با من تماس گرفتند و گفتند قاچاق خاکی که درباره آن صحبت کردید در کجا رخ داده است. این منطقه‌ نزدیک چابهار و به نام نوبندیان در استان سیستان و بلوچستان است.

اسماعیل کهرم: «اعراب خاک صنعتی را که در آن آهن و سرب وجود دارد از استان فارس می‌برند و استفاده می‌کنند، بخشی از خاک هم که استفاده‌ای ندارد برای ساخت جزایر نخلی دبی در دریا می‌ریزند که ساخت همین جزایر باعث توقف جریان آب در خلیج فارس می‌شود و مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.»

کهرم معتقد است: «خاکی که از نوبندیان قاچاق می‌شود، خاک کشاورزی است و شنیده‌ام که هر کامیون آن ۸ دلار فروخته می‌شود. با این کار خاک کشاورزی از بین می‌رود زیرا از روی زمین‌ها جمع‌آوری می‌شود و ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از روی خاک را برداشت کرده و می‌فروشند. در نتیجه آنجا دیگر امکان کشاورزی در آینده نخواهد داشت و خساراتی هم به رودخانه‌های منطقه وارد خواهد شد.»

دکمه بازگشت به بالا