ایران

جنگ قره باغ: «اصابت ۲۰ خمپاره» به مناطق مرزی ایران؛ بازداشت ده‌ها معترض در شهرهای ترک‌‌نشین

به دنبال گسترش جنگ در منطقه ناگورنو- قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دست کم ۲۰ خمپاره‌ طرف‌های درگیر در این منازعه به نزدیکی روستاهای مرزی ایران برخورد کرده است.

خبرگزاری مهر خبر داد: « بیش از ۲۰ خمپاره به مناطق مرزی و حاشیه رود ارس و روستاهای مرزی شهرستان اصلاندوز اصابت کرده و موجب ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنین مخصوصاً کودکان این منطقه شده است.»

همزمان رسانه‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر از بازداشت ده‌ها نفر در تجمعات شهرهای مختلف ترک‌‌نشین ایران و همچنین تهران در حمایت از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره‌باغ خبر داده‌اند.

خبرگزاری هرانا روز جمعه نام ۳۸ نفر از بازداشتی‌های تجمعات روزهای اخیر را منتشر کرده که در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان و زنجان بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌گوید تعداد بازداشت شدگان که صرفا در تجعاتی مسالمت آمیز شرکت داشته اند، بیشتر از این تعداد برآورد می‌شود.

به نوشته هرانا، «این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته است، خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی‌امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است».

با آغاز درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ویدیوهای مختلفی از حمل گسترده تسلیحات ساخت روسیه از طریق ایران به ارمنستان در فضای مجازی منتشر شد و ایران متهم به کمک به ارمنستان است.

حدود یک ماه پیش الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد از ماه ژوئیه روسیه «بی‌وقفه» در حال انتقال سلاح به ارمنستان از طریق «یکی از کشورهای ساحلی دریای خزر» بوده است؛ عبارتی که آشکارا به ایران اشاره داشت.

دکمه بازگشت به بالا