ایران

بازماندن دانش‌آموزان تبعه افغانستان از ثبت‌نام سال تحصیلی جدید در ایران

با وجود اعلام مقام‌های دولت ایران مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان تبعه افغانستان برای سال تحصیلی جدید، روزنامه اعتماد گزارش داده است بسیاری از این دانش‌آموزان برای نام‌نویسی با مانع روبه‌رو شده‌اند؛‌ آموزش و پرورش نیز وجود برخی «اختلال‌ها» را تایید کرد.

رضوان حکیم‌زاده،‌ معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش،‌ در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تایید کرد هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، برای اتباع افغانستان «اختلال» پیش آمده بود.

با این حال او گفت: این مشکل اکنون «برطرف شده است».

اما به نوشته روزنامه اعتماد، همچنان شمار زیادی از دانش‌آموزان اتباع افغانستان پشت در مدارس مانده‌اند.

پیشتر مدیرکل اتباع و امور مهاجران خارجی گفته بود ثبت‌نام از دانش‌آموزان پناهنده مهاجر و اتباع خارجی دارای مدرک معتبر انجام شده است.

اعتماد به نقل از یک معلم عضو «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» نوشته مشکل در این حوزه مربوط به طرح سرشماری پیش از ثبت‌نام برای دریافت کارت حمایت تحصیلی بود.

به گفته اعظم علیزاده،‌ معلم مقطع ابتدایی،‌ طرح سرشماری به خاطر شیوع کرونا انجام نشد و خیلی از خانواده‌ها که بیش از دو سال است به ایران آمده‌اند نتوانستند وارد این طرح شمارش شوند.

این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان همچنین اشاره کرده خانواده‌های افغان هنگام مراجعه به دفاتر کفالت برای دریافت کارت حمایت تحصیلی نیز با رویه‌ای جدید مواجه شدند؛ به آنها گفته می‌شد جزء طرح سرشماری نیستند.

عظیم‌زاده از مشکلات دیگری، از جمله عدم پذیرش کارنامه دانش‌آموزان از سوی دفاتر کفالت و همچنین دستور به این دفاتر مبنی بر عدم پذیرش تمامی اتباع، اشاره کرده است.

دکمه بازگشت به بالا