پزشکی و سلامت

سرنوشت نامعلوم «۷۰ درصد» از بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا در ایران

حدود شش ماه پس از اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی ایران برای مبارزه با کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت از دریافت «سهم کوچکی» از آن خبر داد. پس از آن؛ احمد امیرآبادی، نماینده مجلس گفت: برای «مبارزه با فساد»، مجلس درباره این موضوع تحقیق و تفحص می‌کند.

سابقه اختصاص این بودجه به ۱۸ فروردین‌ماه برمی‌گردد که اعلام شد علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با آن موافقت کرده است.

با این حال وزیر بهداشت با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پاییز و معوق ماندن مطالبات کادر درمان و نیز خالی شدن انبارهای وزارت بهداشت اعلام کرده است که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته است «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز در یک برنامه تلویزیونی با تکرار این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

انتقادات مقامات وزارت بهداشت در این باره در حالی بیان می‌شود که حاضر نیستند پاسخ مقامات و نهادهای مسئول در این مورد را رسانه‌ای کنند.

موضوع فساد و پنهانکاری در تخصیص بودجه‌های ارزی به حوزه بهداشت و درمان نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.

سال گذشته نیز وزیر بهداشت از خارج شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته برای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده و با اشاره به «شبکه‌های فساد» گفته بود این میزان ارز را «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است».

دکمه بازگشت به بالا