ایران

آرایش نظامی عراق در مرز با ایران برای جلوگیری از عزاداران حسینی

امروز یک مقام نیروی انتظامی ایران، از آرایش نظامی عراق در مرز با ایران برای جلوگیری جدی از ورود زائران ایرانی اربعین حسینی به این کشور خبر داد.

محمد شرفی، جانشین معاون هماهنگی نیروی انتظامی، به خبرگزاری مهر گفت: «عراق تا به امروز رسمی و قاطع اعلام کرده است که پذیرای زائر نیست و حتی آرایش نظامی آن‌ها هم در مرزها مبنی بر ممانعت جدی از این موضوع است.»

این در حالی است که جمعه گذشته نیز، پس از هجوم برخی زوار ایرانی به مرزهای عراق و تلاش برای رفتن به کربلا که با ممانعت مرزبانان ایرانی مواجه شدند، اداره مرزبانی عراق اعلام کرده بود مرزها بسته است و به هیچ‌کس اجازه ورود نمی‌دهند.

با این حال، به‌گفته آقای شرفی، برخی ایرانیان هنوز در تلاش‌اند تا به هر طریقی که شده از مرز عبور کنند تا در روز اربعین در کربلا باشند.

این مقام انتظامی همچنین هشدار داد که «علاقه و اصرار» برخی مردم برای رفتن به کشور عراق، ممکن است «موجب درگیری و تنش بین دو کشور» شود.

از زمان روی‌کار آمدن مصطفی الکاظمی، نخست وزیر تازه عراق، این کشور سیاست تازه و مستقل‌تری را از جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است، و به نظر می رسد که عراق، میخواهد روابطش با ایران را برخلاف دولت‌های قبلی، کاملا عادی و محدود به مسائل منافع ملی کند.

گفتنی است، عراق جزو اولین کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا از ایران به این کشور را تأیید کرد و دوم اسفند ۹۸، درست یک روز بعد از تأیید رسمی ابتلای کرونا در ایران، مرزهایش با جمهوری اسلامی را بست.

دکمه بازگشت به بالا