ایران

هشدار یک عضو مجمع تشخیص مصلحت: از صبر مردم خاطرجمع نباشید

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به پایان یافتن صبر مردم در برابر افزایش قیمت کالاها هشدار داده و گفته است که نگران بازتاب اجتماعی گرانی‌ها است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، از دولت و سیاست‌های اقتصادی آن انتقاد کرده و نوشته با وجود زحمات زیادی که این دولت می‌کشد اما «به جای اینکه اقتصاد کشور را مدیریت کند، اقداماتی انجام می‌دهد که وضع را خراب‌تر و بدتر می‌کند».

او پیامد سیاست‌های نادرست دولت را بی‌ثباتی و گرانی عنوان کرده و افزوده است: «بی‌ثباتی قیمت‌ها سبب شده مردم علاوه بر احساس فشار از نظر اقتصادی، احساس اضطراب و نگرانی هم داشته باشند».

مصباحی‌مقدم که سابقه ریاست بر کمیسیون اقتصادی مجلس در دوره‌های پیشین را هم دارد در بخش دیگری از این نامه در باره پیامدهای اجتماعی و سیاسی گرانی و افزایش قیمت‌‌ها هشدار داده و نوشته است: «واقع آن است که من نگران بازتاب‌های اجتماعی مساله هستم، چون به گونه‌ای رقم خورده که تحمل آن برای عامه مردم سخت است. عمده مشکل، بیکاری؛ به‌خصوص بیکاری نسل جوان است».

مقام‌های دولتی در بانک مرکزی و مرکز آمار مدعی کاهش نرخ رسمی تورم در ماه گذشته هستند. در بازار اما قیمت کالاهای ضروری، به ویژه مواد غذایی افزایش یافته است. دولت که از کنترل قیمت‌ها ناتوان مانده تنها برای افزایش قیمت کالاها حد نصاب و سقف تعیین می‌کند. تنها در یک‌هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ و کره تا دو برابر گران‌تر شده است.

دکمه بازگشت به بالا