ایران

آمریکا بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را اعلام کرد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ اعلام کرد، همانطور که ماه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود، اکنون مهلت ۳۰ روزه برای فعال کردن مکانیسم ماشه در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ به پایان رسیده است، بنابراین تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده سازمان ملل علیه ایران بازگردانده می‌شود.

مایک پومپئو در این بیانیه تصریح کرده است: آمریکا انتظار دارد که تمامی اعضای سازمان ملل متحد كاملاً به تعهدات خود برای اجرای این اقدامات عمل كنند.

علاوه بر تحریم تسلیحاتی، این اقدام شامل محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری مواد مرتبط و ممنوعیت آزمایش و توسعه موشکی بالیستیک ایران است.

وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده است که اگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تعهدات خود برای اجرای این تحریم ها عمل نکنند، ایالات متحده آماده است با استفاده از اختیارات داخلی خود، علیه آنها اقدام کند.

مایک پومپئو تصریح کرده است: در روزهای آینده ایالات متحده طیف وسیعی از اقدامات مضاعف را برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و پاسخگو کردن ناقضان (این تحریم‌ها) اعلام خواهد کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، پایبند هستند.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است؛ در این میان، آمریکا به‌رغم خروج از برجام تاکید دارد که می‌تواند برای فعال‌سازی این سازوکار درخواست دهد.

دکمه بازگشت به بالا