جهان

هلند عليه حکومت سوريه به دليل «شکنجه‌ هولناک» مخالفان شکايت کرد

دولت هلند روز جمعه ۲۸ شهريور از رژیم دمشق به دليل «نقض شديد حقوق بشر» شکايت کرد. اين پرونده ممکن است به ديوان بين المللی دادگستری ارجاع داده شود.

دولت هلند گفته در اين شکايت به منشور سازمان ملل عليه شکنجه استناد و دولت سوريه را به ارتکاب جرايم ديگر از جمله قتل و استفاده از سلاح شيميايی عليه مردم کشورش متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استف بلوک، وزير خارجه هلند در بيانيه‌ای گفت: «رژيم اسد بارها و بارها مرتکب جنايات هولناکی شده. مدارک و شواهد فراوانی در اثبات اين جنايات وجود دارد و حکومت سوريه بايد مجازات شود.»
مارک روته، نخست وزير هلند نيز گفت تشکيل اين پرونده درعين حال هشداری جدی به ساير ديکتاتورهای جهان است. او در يک نشست خبری افزود: «برداشت ما اين است که در تعقيب اين پرونده از حمايت ساير کشورها برخورداريم.»

دولت هلند گفت پس از سال‌ها مصونيت بشار اسد به دليل وتوی قطعنامه‌های پيشنهادی در شورای امنيت سازمان ملل اين کشور تصميم گرفته از حکومت سوريه شکايت کند و در صورت لزوم اين شکايت را به ديوان عال دادگستری ببرد.

وزير خارجه هلند همچنین افزود: «رژيم اسد در سرکوب مردم سوريه از شکنجه‌های هولناک، سلاح‌های شيميايی و بمباران بيمارستان‌ها استفاده کرده است. عدالت در مورد قربانيان اين جنايات بايد اجرا شود و هدف ما از تعقيب قضايی مسئولان اين جنايات همين است.»

بشار است که از او به عنوان قصاب دمشق نیز یاد می کنند، از آغاز اعتراضات مردمی در سوریه صدها هزار نفر را با کمک رژیم ایران و روسیه کشته و میلیونها شهروند را آواره کرده است.

دکمه بازگشت به بالا