ایران

انتشار جزئیاتی تازه از کشتار سه کولبر توسط نیروهای مرزبانی در سردشت

سه کولبر که در روزهای گذشته بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شدند و فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی آنها را «متجاوز مرزی» خوانده بود، به گفته خانواده‌هایشان تنها به دلیل فقر و بی‌کاری به کولبری روی آورده بودند. طی این اتفاق هولناک، نیروهای حفاظت پاسگاه بارهای آنها را توقیف کرده و هم خودشان و هم اسبهایشان را به رگبار بستند.

روز سه‌شنبه، ۱۰ شهریور، سه کولبر جوان به نام‌های زانکو احمدی ۲۷ ساله با اصابت یک گلوله از پشت، زانست حسن‌نژاد ۲۵ ساله با اصابت یک گلوله به شکم و سروش مکاری ۲۰ ساله با اصابت سه گلوله در منطقه «باژار» شهرستان سردشت با تیراندازی نیروهای مرزبانی پاسگاه «برده‌پان» از فاصله نزدیک به قتل رسیدند.

 شبکه حقوق بشر کردستان در گفت‌وگو با خانواده این سه کولبر و شاهدان عینی، به مستندات و جزئیات بیشتری در خصوص این حادثه دست یافته که نشان می‌دهد نه تنها این کولبران توسط نیروهای مرزبانی به قتل رسیده‌اند، بلکه بار آنها توقیف شده و دست‌کم ۱۱ اسب شان را نیز کشته‌اند.

بر اساس آمارهای شبکه حقوق بشر کردستان، در سال ۱۳۹۸ حداقل ۷۰ کولبر کشته و ۱۵۴ نفر نیز مجروح شده‌اند.

به گفته منتقدان، حمایت مسئولین نیروهای مرزبانی از کشتار کولبران و عدم پیگرد قضایی مامورانی که به سوی آن تیراندازی می‌کنند، موجب شده نیروهای مرزبانی بدون هیچ‌گونه مانعی به کشتار کولبران و کاسبکاران مرزی ادامه بدهند.

دکمه بازگشت به بالا