خاورمیانه

الکاظمی:عزل و نصب های اخیرا کاملا قانونی بود

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در جلسه هیئت دولت این کشور، درباره معیارهای خود در عزل و نصب های اخیر در نهادهای اداری عراق توضیح داد.

براساس آنچه در کانال رسمی نخست وزیر عراق آمده وی در این جلسه تأکید کرد که این عزل و نصب های اداری، کاملا قانونی بوده و بر اساس سه اصل پاکدستی، شایستگی و نیز نامزد شدن افراد ازسوی خود ادارات انجام شده است.

او گفت که اصل سوم باعث شده که از سهمیه بندی فرقه ای و سیاسی فاصله گرفته شود و افزود که این مطالبه ای مردمی است.

نخست وزیر عراق در این جلسه گفت که شخصا وابسته به هیچ حزبی نیست و مسئولیت اخلاقی خود را ادای امانت تا انتخابات در ژوئن سال آینده و نیز پیش بردن  روند اصلاحات می داند.

او از نیروهای سیاسی عراق خواست که شرایط سخت و دشوار کشور را درک کنند و افزود که با وجود این شرایط  عزم دولت برای پیشبرد اصلاحات جدی است.

چند روز پیش نخست وزیر عراق دست به عزل و نصب های گسترده در نهادهای دولتی زد که این عزل و نصب ها با واکنش های شدید برخی نیروهای سیاسی عراق همراه شد. حتی برخی از نیروهای سیاسی نیز از آن ابراز برائت کردند.

الکاظمی روز گذشته با انتشار بیانیه ای ضمن رد رعایت سهمیه بندی در این عزل و نصب ها تأکید کرد که حساسیت نیروهای سیاسی به خودداری از سهمیه بندی را قدر می نهد و افزود که ابراز برائت برخی نیروها معنایی ندارد چون با آنها در این باره هیچ مشورتی نشده است.

دکمه بازگشت به بالا