خاورمیانه

ترامپ: می‌خواستم اسد را بکشم، ژنرال متیس نگذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده، قصد داشته تا در سال ۲۰۱۷ بشار اسد را بکشد، اما جیم متیس، وزیر دفاع پیشین آمریکا با او مخالفت کرده است.

آقای ترامپ در برنامهٔ صبحگاهی شبکهٔ فاکس دربارهٔ بشار اسد گفت:‌ اگر به من بود او را از میان بر می‌داشتم. وی افزود: متیس موافق نبود. و چون ژنرال خیلی معتبری بود، من هم گذاشتم کارش را بکند.»

این گفته‌های رئیس جمهوری آمریکا، گزارش باب وودوارد،‌ روزنامه‌نگار نامی واشنگتن پست را در کتاب معروفش «ترس: ترامپ در کاخ سفید» تأیید می‌کند،‌ گزارشی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آن را رد کرد و در مورد خواستِ کشتن بشار اسد گفت: چنین موضوعی «اصلا مطرح نبوده است.»

باب وودوارد در گزارش خود نوشته بود که ترامپ،‌ پس از حملهٔ شیمیایی رژیم اسد در سوریه گفت نیروهای آمریکایی باید «وارد شوند» و اسد را «بکشند». اما ژنرال متیس که قول داده بود این موضوع را سریعا بررسی کند رفت و با طرح یک حملهٔ هوایی محدود برگشت.

آقای ترامپ در این مصاحبه گفت از تصمیم نهایی خود در این زمینه پشیمان نیست و افزود: «از نظر من (اسد) قطعا فرد خوبی نیست، ولی من فرصتی داشتم که او را از میان بردارم اما متیس مخالف بود.»

بشار اسد متهم است برای ماندن در قدرت، طی جنگ داخلی سوریه، صدها هزار مخالف را کشته و میلیونها شهروند را آواره کرده است.

دکمه بازگشت به بالا