ایران

ارزش مالی گنجینه آثار هنری در موزه هنرهای معاصر به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است

علیرضا سمیع‌آذر، مدیر حراج آثار هنری تهران و مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر، ارزش گنجینه آثار هنری که پیش از انقلاب خریداری شده و در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود را بیش از دو میلیارد دلار بر آورد کرد. موزه هنرهای معاصر در سال ۱۳۵۶ به کوشش فرح پهلوی و با حمایت مالی دفتر مخصوص شهبانو و با خرید تعدادی از نقاشی‌ها و آثار هنرمندان سرشناس جهان در تهران راه‌اندازی شد.

پیشتر برخی منابع، ارزش آثار هنری این موزه را بیش از پنج میلیارد دلار اعلام کرده بودند ولی سمیع‌آذر که چندین سال ریاست این موزه را بر عهده داشت، گفت که از زمان تشکیل موزه هنرهای معاصر تهران در سال۱۳۵۶، بیش از ۴۰سال می‌گذرد و در این سال‌ها به آثار خارجی موزه اضافه نشده و تنها بر ارزش‌های گنجینه ایرانی موزه افزوده شده است و ارزش مالی آثار این مجموعه بیش از دو میلیارد دلار است.

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران تاکید کرد که مجموعه آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران در گذر چند دهه بیش از ۱۰۰ برابر افزایش قیمت داشته است و فکر نمی‌کنم ما در هیچ زمینه‌ای تجارتی انجام داده باشیم که طی این مدت به ارزش ۱۰۰ برابر رسیده باشد.

گفتنی‌ست که در انقلاب ۵۷ بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری، تحت عنوان مراکز وابسته به حکومت پهلوی، از سوی شورشیان و نیروهای انقلابی مورد تعرض قرار گرفت و آسیب دید.

دکمه بازگشت به بالا