ایران

افزایش نگرانی سپاه از تکرار اعتراضات فراگیر ضد‌حکومتی

گزارش‌ها از ایران و همچنین اظهارات مقام سپاه بیانگر نگرانی حاکمیت از تکرار اعتراضات فراگیر ضدحکومتی‌ست.

سرتیپ پاسدار محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، گفته است تیم‌های ضربت محلات سپاه با محوریت پایگاه‌های بسیج در هر محله و در چارچوب طرح «امنیت محله‌محور» شروع به کار می‌کنند.

به گفته فرمانده سپاه تهران، هدف از راه‌اندازی تیم‌های ضربت «مقابله با سرقت و کیف‌قاپی» و «اراذل و اوباش» در محلات است؛ وظیفه‌ای که در حالت عادی با نیروی انتظامی است اما نگاهی به وضعیت امنیتی جمهوری اسلامی در سراسر کشور و به ویژه تهران نشان می‌دهد مقابله با سرقت و اراذل و اوباش می‌تواند اسم رمز طرح جدید نظام و سپاه برای جلوگیری و مقابله با تکرار اعتراضات بزرگ  ضد حکومتی، به ویژه شروع هسته‌های اولیه آن در محلات  شهرهای مختلف کشور و از جمله پایتخت باشد.

در آبان ۱۳۹۸ که فراگیرترین اعتراضات ضد حکومتی تاریخ جمهوری اسلامی در تقریبا تمام کشور (به گفته حکومت در ۲۸ استان و طبق بررسی‌های مستقل در ۳۰ استان) به وقوع پیوست، برای نخستین بار نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی به دلیل گستردگی اعتراضات در سراسر کشور با کمبود نیرو برای سرکوب معترضان روبه‌رو شدند.

گستردگی اعتراضات آبان نقص و حفره امنیتی رژیم در این مورد را آشکار کرد. در اعتراضات آبان نظام مجبور شد به دلیل فراگیری اعتراضات در سراسر کشور، برای نخستین بار ارتش را به کمک سپاه و یگان‌های ویژه فرا بخواند.

در شرایط کنونی که خشم فراگیر اجتماعی در ایران به سوی اعتراضات فراگیر در حرکت است، نظام تهران، سپاه پاسداران را با محوریت سازمانی سرکوبگربرای رفع این نقص و حفره امنیتی در قالب تشکیل و راه‌اندازی تیم‌های ضربت محلات، بیش از پیش به‌کار گرفته است؛ با این حال، به‌گفته‌ی ناظران سمت و سوی شرایط اقتصادی و سیاسی در ایران به‌گونه‌ای‌ست که تلاش‌های سرکوب‌گرانه‌ی حکومت با هدف ایجاد رعب در جامعه، موفقیت چندانی نخواهد داشت و این، حاکمیت است که مرعوب خشم و نارضایتی گسترده‌ی مردم شده است.

دکمه بازگشت به بالا