حقوق بشر

گذشت نزدیک به دو سال؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت یک شهروند در مریوان

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، علیرغم گذشت ٢٣ ماه، فرید پژوهی شهروند اهل شهرستان مریوان، کماکان در بازداشت و بی‌خبری به سر می‌برد و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

این شهروند کُرد، پیشتر در آبان ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی شد.

در تاریخ ١۵ آبان ماه ۹۷، فرزند مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان، از طرف پدرش به خانواده این شهروند گفته بود: «خیرخواه، رئیس اداره اطلاعات مریوان، به پدرم گفته است که او را بازداشت و جهت بازجویی به اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند».

 این درحالیست که در تاریخ ١۶ آبان ماه ۹۷، به دنبال مراجعه خانواده‌ این شهروند به اداره‌ی اطلاعات مریوان و سنندج، این نهاد امنیتی از بازداشت وی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

بر پایه‌ی این گزارش؛ در تاریخ ١٨ آبان ماه ۹۷، سروان عطا نادری که آن زمان رئیس پلیس آگاهی مریوان بود، به خانواده‌ی این زندانی کُرد خبر داده که فرید پژوهی زنده است ولی ما نمی‌توانیم کاری کنیم چون از استان به ما گفته‌اند موضوع امنیتی است و به شما ربطی ندارد».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که دادگستری شهرستان مریوان به خانواده‌ی فرید پژوهی اعلام کرده است که تنها در صورت دریافت نامه‌ رسمی از سوی اداره‌ آگاهی می‌توانند موضوع را بررسی کنند.

تا لحظه تنظیم این خبر، مکاتبات خانواده پژوهی با رئیس قوه‌‌ی قضائیه، بیت رهبری، دفتر ریاست جمهوری، دفتر ستاد حقوق‌بشر دادگستری و سایر ارگانها هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته و آنها به‌رغم در اختیار داشتن اسناد و شواهدی مبنی بر بازداشت این شهروند کُرد از سوی نیروهای اطلاعاتی، نتوانسته‌اند اطلاع دقیقی در رابطه با محل نگهداری و دلایل بازداشت فرزند خود به دست بیاورند.

دکمه بازگشت به بالا