اقتصادی

فاصله دستمزد و سبد معیشت: در آستانه ۵ میلیون تومان

کمیته مزد شورای عالی کار در تازه‌ترین برآورد مبلغ سبد معیشت را بدون در نظر گرفتن مسکن و بهداشت و درمان ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان برآورد کرده است؛ ۲,۴ برابر حداقل دستمزد با تمام مزایای جانبی آن. در صورت افزودن هزینه بهداشت و درمان که به اذعان وزارت بهداشت و درمان سهم آن در سبد خانوار افزایش یافته، سبد معیشت به ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان می‌رسد و شکافش با دستمزد به ۳ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان.

با افزودن هزینه مسکن فاصله دستمزد و سبد معیشت بیشتر می‌شود و به نزدیکی ۵ میلیون تومان می‌رسد.

اعضای کارگری شورای عالی کار وعده کرده بودند که «بحث ترمیم دستمزد» در نیمه دوم سال را در جلسات این شورا مطرح کنند اما آنطور که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرد؛ در آخرین جلسه شورا که ۱۸ شهریور برگزار شد، جلسات سه جانبه آغاز نشد و به نظر می‌رسد که ترمیم دستمزد «منتفی است».

حمایت‌های دولت در قالب بسته‌های معیشی و کمک‌های بلاعوض نیز تنها بخش محدودی از جمعیت کارگران را در برگرفته است. آنهم در شرایطی که قیمت کالاهای خوراکی در بازار مصرف با رشد قیمت روزانه روبروست.

محسن باقری که خبرگزاری‌های ایران از او به عنوان «عضو کانون هماهنگی شوراهای کار تهران» نام می‌برند، گفته است: وزارت کار با ترمیم دستمزد مخالف است.

دکمه بازگشت به بالا