حقوق بشر

محکومیت گسترده اعدام نوید افکاری؛ پیکر کشتی‌گیر معترض تحت تدابیر امنیتی دفن شد

اعدام نوید افکاری،‌ زندانی سیاسی و از معترضان مرداد ۱۳۹۷، همچنان با موجی از محکومیت گسترده همراه است.

صادق زیباکلام،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران،‌ اعدام نوید افکاری را نتیجه «بی‌اهمیتی مسئولان نظام به افکار عمومی» و «نگاه از بالا به پایین» آنها دانست.

شیرین عبادی،‌ حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل،‌ نیز نوشت: اجرای اعدام نوید افکاری عامدانه، مغرضانه و به دور از انصاف و عدالت و حتی رعایت قانون و مقررات دادرسی بوده و یک قتل سیاسی است نه یک حکم قضایی.

رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده وکیل زندانی،‌ در توییتر خود در این زمینه نوشت: «اعدام‌های سیاسی در ایران رفته‌رفته به جای ایجاد وحشت، تولید نفرت می‌کنند.»

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» نیز با انتشار متنی نسبت به این اعدام آن را «سبعیت و عزم جدی حاکمیت در استمرار سرکوب» خواند.

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری که وکالت پرونده سه جوان محکوم به اعدام در زمینه اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را بر عهده دارد،‌ این اعدام را با توجه به عدم تعیین تکلیف پرونده افکاری در دیوان عالی کشور «عجولانه» عنوان کرد.

حسن شریعمتداری، دبیر شورای گذار در گفت‌وگو با برنامه زیر ذره‌بین شبکه جهانی کلمه که به موضوع اعدام نوید افکاری اختصاص یافته بود، در این‌باره تصریح کرد: «باید از نظام جمهوری اسلامی گذار کرد تا جوانان وطن در امن و امان بمانند».

یزدان شهدایی، کنشگر سیاسی و تحلیلگر ورزشی در این‌ گفت‌وگو اظهار داشت: جامعه ورزشی ایران با دلی در خون، و مشتی گره‌کرده به اعدام نوید افکاری نگاه می‌کند و این حادثه را بی‌جواب نمی‌گذارد.

استاد عبدالفتاح خدمتی، از چهره‌های مذهبی اهل سنت ایران نیز ضمن محکوم کردن اعدام این کشتی‌گیر معترض تاکید کرد: وحدت بین نیروهای مخالف رژیم برای پایان دادن به این جنایت‌ها، یک ضرورت قطعی‌ست.

اعدام نوید افکاری با محکومیت جهانی مواجه شده است. کمتر از بیست و چهارساعت علاوه بر نهادهای مختلف، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شماری دیگر از مقام‌های دولت دونالد ترامپ، جو بایدن کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان، وزیر خارجه سوئد و وزیر خارجه آلمان اعدام این معترض بازداشت‌شده در اعتراضات مرداد ماه سال ۹۷ را به شدت محکوم کرده‌اند.

اجرای حکم اعدام نوید افکاری علاوه بر واکنش‌های سیاسی و حقوق‌بشری، واکنش برخی از مهم‌ترین نهادهای ورزشی بین‌المللی؛ از جمله: کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه کشتی بریتانیا  را به همراه داشته است که از اجرای حکم این کشتی‌گیر «‌شوکه»‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که پیکر نوید افکاری، شنبه شب تحت تدابیر شدید امنیتی به روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس منتقل شد و با حضور نیروهای امنیتی شبانه به خاک سپرده شد.

دکمه بازگشت به بالا