حقوق بشر

محمد مساعد، خبرنگار ایرانی: حکم من ریشه در تعریف خاص دادگاه از خبرنگاری دارد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران احکام دادگاه انقلاب برای محمد مساعد را محکوم کرد.

آقای مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و ۹ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از خبرنگاری و توقیف وسایل شخصی ارتباطی محکوم شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به حکم صادر شده برای این روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد، از مقام‌های ایران خواست تا به “استراتژی ظالمانه خود برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران” پایان دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران  (IFJ)، ضمن محکوم کردن احکام صادر شده علیه محمد مساعد، آن را “نمونه دیگری از استفاده حکومت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای ناخواسته” دانست.

بلانگر تاکید کرد: «محمد مساعد هیچ جرمی مرتکب نشده، بلکه فقط کار خود را به عنوان روزنامه‌نگار انجام داده است.»

اکنون آقای مساعد ۲۰ روز فرصت دارد تا به این حکم اعتراض کند.

اخیرا محمد مساعد در گفتگویی با دویچه‌وله فارسی ضمن اشاره به اظهارات قاضی که گفته است: انسان‌ها به خبرهای خوب نیاز دارند و باید خبرهای خوب به مردم داد، گفت: من فکر می‌کنم به طور کلی بر سر اینکه خبرنگار کیست، خبر چیست و خبرنگاری چگونه شغلی است هیچ توافقی بین ما و دادگاه وجود ندارد.

آقای مساعد در این گفتگو همچنین تاکید کرده: «در پرونده من هیچ چیزی جز کار خبرنگاری نیست. تمام اتهامات شامل گفتگو با این خبرنگار، گفتگو با آن کارشناس، نوشتن این یادداشت، تهیه آن گزارش تصویری، انجام این مصاحبه، نوشتن این توییت، نوشتن آن گزارش بوده است و همه اینها کارهایی هستند که یک خبرنگار باید انجام بدهد.»

دکمه بازگشت به بالا