ایران

طرح جدید مجلس برای اصلاح قانون انتخابات با واکنش های تندی مواجه شد

طرح شماری از نمایندگان مجلس برای گسترش فیلتر شورای نگهبان در تعیین نامزدان ریاست جمهوری، با انتقادهای بسیاری روبرو شده است.

منتقدان از سلطه هر چه بیشتر شورای نگهبان بر نظام سیاسی کشور و حذف کامل تاثیر رای مردم می‌گویند.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در ایران را نیز دامن زده است. طرحی که عملا معطوف به تضعیف هر چه بیشتر رئیس جمهور و گسترش اختیارات شورای نگهبان در محدودسازی و “خودی‌تر” کردن نامزدان ریاست جمهوری است.

طرح اصلاح قانون انتخابات با واکنش‌های تندی حتی در میان محافل اصول‌گرا روبرو شده است.

در ماده شش این طرح که در کمیسیون شوراهای مجلس درحال بررسی است در ارتباط با نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری گفته می‌شود که او باید “آرمان‌خواه” باشد و فردی “ساده‌زیست” باشد و “از اشرافی‌گری پرهیز کند”.

در بندهای دیگر آمده است که داوطلب ریاست‌جمهوری به هنگام ثبت‌نام موظف است که برنامه خود را به صورت مکتوب به شورای نگهبان ارائه کند.

طبق این طرح، ضمن اینکه نامزد ریاست‌جمهوری باید پنج نفر از مشاوران خود را رسماً به شورا معرفی کند، شورای نگهبان هم به نوبه خود می‌تواند برای تایید صلاحیت آنان چه با مشاوران آن نامزد و چه با خود نامزد ریاست‌جمهوری مصاحبه حضوری داشته باشد و یا از نامزدها آزمون بگیرد.

عباس عبدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با “خبرآنلاین” با اشاره به این موضوع که مگر ریاست جمهوری اکابر است، می‌گوید از نظر او “دور خیز برای چنین تغییراتی ناشی از هراس تهیه‌کنندگان طرح‌ها از جایگاه و مقبولیت سیاسی‌شان نیز می‌شود”.

دکمه بازگشت به بالا