سیاسیمقاله

نقش پرستوها در نهادهای اطلاعاتی ایران

در دنیای جاسوسی شیوه های مختلفی برای به دام انداختن، وادار نمودن به همکاری و یا سکوت، ترور اخلاقی و غیره علیه مخالفان، مسئولان و یا حتی اشخاص عادی صاحب نفوذ از لحاظ اجتماعی، سیاسی از سوی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی بکار می رود.

در جمهوری اسلامی نیز طی ۴ دهه ی گذشته روش های مختلفی برای رویارويی با مخالفان اتخاذ شده که مشهورترین آنها “پرستوها” هستند؛ این اصطلاح به زنانی اطلاق می شود که از سوی نهادهای امنیتی بر سر راه فعالان سیاسی مخالف و یا کلا اشخاص مورد نظر قرار داده می شوند تا از طریق برقراری روابط عاطفی و جنسی آنها را به دام انداخته و مدارک و شواهدی جمع آوری کند که بعدها بتوان از آنها علیه او استفاده کرد به نحوی که وادار شود علیرغم میل خود و صرفا جهت جلوگیری از آبروریزی اخلاقی اقداماتی را انجام دهد.

پرستو واژه‌ای که پیش از این در ادبیات سیاسی ایران سابقه داشته، این روزها وارد رسانه‌ها نیز شده است. واژه پرستو درباره زنانی به کار می‌رود که نهادهای امنیتی بر سر راه مقامات، چهره‌ های سیاسی، منتقدان و مخالفان حکومت و حتی دیپلمات های خارجی قرار می‌ دهند تا برای آنان پرونده‌ سازی کنند.

در ایران، بحث پرستو بعد از ماجرای پرونده ی قتل همسر محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران، به طور جدی مطرح شد، وی ادعا نمود که همسرش با نهاد های امنیتی رابطه داشت، اما وزارت اطلاعات این موضوع را انکار کرد. این موضوع سبب شد تا برخی مقامات عالی رتبه ایران در این زمینه اظهار نظر کنند و در برخی موارد از تجربیات خود در برخورد با این پدیده سخن بگویند.

در پی مطرح شدن ماجرای پرونده ی قتل همسر محمد علی نجفی و رابطه وی با وزارت اطلاعات؛ مهدی کواکبیان نماینده ی تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر خود چنین نوشت:
“همه سیاستمداران باید مراقب رفتار خویش باشند واگر گفته شود مخالفان شهردار اسبق تهران (بخاطر افشاگری علیه قالیباف )از تله اخلاقی استفاده کرده اند. هرچند چنین ادعایی را در کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیری میکنم اما اگر آشیانه ای وجود نداشته باشد به کار گیری هر پرستویی بی فایده خواهد بود.”
پیشتر نیز محمد سرفراز خطاب به حداد عادل نوشته بود: “یک پرستونما بنام م-ا سراغ من آمده بود ولی سر آنها به سنگ خورد.” وی در این توییت از حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه نیز انتقاد کرده است.

اما علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان مطالبی در اینستاگرام، در مورد استفاده از پرستو یا تله عاطفی-جنسی بنحوی سخن به میان آورده که گویا آن پدیده ای رایج در جمهوری اسلامی است، وی در این رابطه تصریح نمود:
“از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستوهایی دارند که گاهی برگرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز درمی‌آورند و آنگاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روشها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است.”

این گفته ها در حالیست که برخی کارشناسان آگاه معتقدند “پرستوها در ایران خودشان قربانی سازمان‌های اطلاعاتی هستند و از روی اجبار وارد بازی می‌شوند.”

نهادهای امنیتی و رسمی دولت ایران در قبال این اظهارات واکنشی از خود نشان ندادند تنها علی یونسی وزیر اطلاعات دوره خاتمی و مشاوره امور اقلیت ها و قومیت های رئیس جمهور فعلی حسن روحانی در مصاحبه ای که روزنامه ی اعتماد آن را منتشر کرد در اشاره ای به موضوع پرستوها عنوان نمود:
“تا جایی که من خبر دارم، قبل و بعد از زمان من در وزارت اطلاعات استفاده از این حربه نامشروع و غیراخلاقی در وزارت اطلاعات (پرستو) ممنوع بود؛ یعنی هیچ سیستم اطلاعاتی در کشور نیست که افرادی را به‌ عنوان پرستو در قالب کارمند یا مأمور در خدمت داشته باشد. جاهای دیگر هم تا جایی که من خبر دارم، چنین نیروهایی در خدمت ندارند. البته احتیاجی هم به این چنین حربه‌ها نیست چون اگر بخواهند کسی را کنترل کنند و از او نقطه ضعف پیدا کنند، می‌توانند روی مسائل سیاسی یا مالی دست بگذارند و آن را پررنگ کنند.”

علیرغم نفی نمودن وجود و استفاده از پرستوها از سوی وزیر سابق اطلاعات ایران، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، این پدیده در فرای مرزهای ایران نیز مورد بهره برداری رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

بعد از دستگیری روح الله زم سایت تخصصی در امور جاسوسی و اطلاعاتی، اینتل نیوز، در مطالبی عنوان نمود که رژیم ایران برای کشاندن وی به عراق و سپس دستگیری؛ ممکن است از تله پرستو استفاده کرده است. این وبسایت به گزارش روزنامه تایمز چاپ لندن اشاره کرده که چنین عنوان نموده است:
“روح الله زم مدت ۲ سال است که با خانمی رابطه داشته است، و سپس این خانم وی را متقاعد نموده تا به اردن و سپس عراق مسافرت کند و با آیت الله سیستانی ملاقات کند. در نهایت زم در عراق دستگیر و به ایران منتقل گردید. این امر گویای یک عملیات اطلاعاتی طولانی مدت است گرچه تاکنون مشخص نشده زم با زن مجهول الهویه مذکور رابطه عاطفی داشته است. “

به نظر می رسد رژیم ایران از پرستو علاوه بر ایرانی ها برای به دام انداختن اتباع سایر کشورها نیز استفاده میکند تا اطلاعاتی در زمینه های مختلف کسب کند.

خبرگزاری رویترز در ژوئیه ۲۰۱۷ خبری مبنی بر اینکه هکرهای احتمالا سازمان داده شده توسط رژیم ایران از تله جنسی یا پرستو برای نفوذ در میان صاحبان صنایع استراتژیک استفاده می کنند. آنان خانمی به اسم میا اش را در شبکه های اجتماعی مأمور کرده اند تا در میان افراد مختلف نفوذ کرده و اطلاعات جمع آوری کند. وی خود را عکاس معرفی کرده و برای قربانیان خود فرم نظر سنجی ارسال میکند که با باز شدن آن، اطلاعات و محتویات کامپیوتر او را به سرقت میبرد. این گزارش می افزاید قربانیان خانم میا اش غالبا مردان میان سال شاغل در رده های بالای صنایع نفت و گاز، هوافضا و ارتباطات بوده که عمدتا از کشورهای نظیر هند، اسرائیل، سعودی و آمریکا هستند.

همچنین برخی منابع خبری در مورد دخیل بودن پرستوها در موضوع مسافرت وزیر شیلات نروژ به همراه خانم بهاره لتنس به ایران گمانه زنی کرده و احتمال داده اند که این خانم از سوی رژیم ایران سازماندهی شده است.

وزیر شیلات نروژ، در تابستان ۲۰۱۸ به همراه یک خانم ایرانی به نام بهاره لتنس به ایران مسافرت می کند و در طی اقامتش در ایران، تلفن همراه وی از سوی نهادهای امنیتی ایران هک و اطلاعات آن به سرقت می رود، وی نهایتا به دلیل این حادثه مجبور به استعفا می شود.

سایت ایران ما با منتشر کردن اظهارات علی یونسی مبنی بر عدم استفاده از پرستو در نهادهای امنیتی ایران می نویسد:
در جریان سفر وزیر شیلات نروژ به ایران، نقش پرستو بهاره لتنس به خوبی مشخص بود. بهاره ناگهان در زندگی وزیر شیلات نروژ ظاهر شد و او را به ایران کشاند و تمام اطلاعات تلفن همراهش را تخلیه کردند، وی در نهایت ناگزیر شد استعفا بدهد.”

دکمه بازگشت به بالا