اقتصادی

توضیحات بانک مرکزی کارساز نشد؛ قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان بالاتر رفت

برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت ارز که به طور روزانه نرخ ارز در بازار تهران را منتشر می‌کنند، قیمت روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور برای فروش هر دلار را ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.

در اواخر تیرماه و اوایل مرداد، پس از نوسانات شدید ارزی، بانک مرکزی ایران حدود یک میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد و قیمت دلار به کانال ۲۱ هزار تومان بازگشت ولی مجددا روند صعودی به خود گرفت.

عرضه مکرر ارز به بازار برای جلوگیری از رشد نرخ ارز در حالی است که بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود ذخایر ارزی ایران در داخل و خارج کشور طی سال جاری ۱۹ میلیارد دلار کاهش یابد.

علاوه بر تزریق ارز به بازار، مرداد ماه امسال دادستانی تهران اعلام کرد که ۱۹ نفر به دلیل «اخلال» در بازار ارز بازداشت شده‌اند.

بازداشت فعالان بازار ارز توسط دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه نیز یک دستورکار ثابت حکومت ایران برای مهار قیمت ارز است که تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

وب‌سایت اقتصاد‌نیوز روز ۱۸ شهریور در گزارشی از بازار تهران نوشته است که تلاش‌های دولت برای کاهش حجم تقاضا در بازار شکست خورده و دولت از «قدرت مانور برای کنترل نوسان» برخوردار نیست.

افزایش نرخ ارز در حالی صورت می‌گیرد که شامگاه دوشنبه بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در «شرایط سخت جنگ اقتصادی» قرار دارد و ارز را «توسط نظام بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز» تامین می‌کند.

تحولات روز سه‌شنبه بازار ارز تهران نشان می‌دهد که توضیحات بانک مرکزی نتوانسته است انتظارات متقاضیان و فعالان خرید و فروش ارز را تامین کند.

دکمه بازگشت به بالا