ایران

پیشنهاد نایب رییس مجلس برای حاکم شدن طولانی‌مدت نظام پارلمانی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی٬ نایب رییس مجلس٬ خواستار آن شد که باید در ایران نظام پارلمانی برای مدتی طولانی حاکم شود زیرا مجلس اکنون نمی‌تواند از ابزار سوال و استیضاح برای پاسخگو کردن دولت استفاده کند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به ایسنا گفت که مجلس «اکنون نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌های دولت را رصد کند، رئیس‌جمهوری نیز یک فرد برخاسته از آرای مردم است و نمی‌توان به راحتی سراغش رفت.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی «ساقط کردن» کابینه را حسن نظام پارلمانی دانسته و در انتقاد از ساختار سیاسی در ایران گفته است: «ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعا افراد را عوض کنیم، اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم، بحران سیاسی ایجاد می‌شود.»

در نظام پارلمانی، ریاست قوه مجریه بر عهده نخست‌وزیر منتخب مجلس است و نه رئیس‌جمهوری منتخب در انتخابات سراسری با رای مستقیم مردم.

نخستین بار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به طور رسمی ایده تغییر نظام پارلمانی به ریاستی را مطرح کرد. او ۲۴ مهر ۱۳۹۰ در جریان سفر به کرمانشاه گفت: «اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد».

دکمه بازگشت به بالا