ایرانحقوق بشر

دو فرمانده ارشد نیروی انتظامی کولبران کشته‌شده را «متجاوزان مرزی» نامیدند

ساعاتی پس از انتشار خبر کشته شدن سه کولبر در مرز سردشت، یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی، کولبران کشته‌شده را «متجاوز مرزی» نامید و کشتار این کولبران را «مراقبت از خاک مقدس» توصیف کرد.

احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی نیز، ضمن استفاده از عنوان «متجاوزان مرزی» برای کولبران تاکید کرد که «متجاوزانی که بخواهند از مرزهای کشور وارد شوند، با برخورد بسیار سخت نیروهای مسلح به ویژه مرزبانان مواجه خواهند شد».

این سخنان در حالی بیان شد که نیروهای مرزبانی،  بامداد چهارشنبه دوازدهم شهریورماه در مرز قلعەرش سردشت بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودند که در جریان این تیراندازی سه کولبر جوان به اسامی «زانست حسن‌نژاد»، «زانکو احمدی» و «سروش ملکاری» کشته شدند.

اقدام فرماندهان ارشد مرزبانی در خصوص «متجاوز مرزی» نامیدن «کولبران» درست یک ماه پس از آن صورت گرفت که کاربران توییتر یک‌شنبه دوازدهم مردادماه در جریان طوفان توییتری اعتراض به کشتار کولبران با شعار «قتل‌‌عام کولبران باید متوقف شود»، هشتگ «کولبر نکشید» را به ترند اول ایران تبدیل کردند.

در این میان؛ اظهارات فرماندهان ارشد مرزبانی نیروی انتظامی درباره کولبران نشان می‌دهد که نظامیان حکومتی ایران، سیاست خشونت‌بارتری علیه کولبران در پیش گرفته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا