سیاسیمقاله

بررسی انتخابات آمریکا و جدال جمهوری خواهان و دمکرات ها

روز سوم نوامبر امسال انتخابات آمریکا برگزار خواهد شد؛ دونالد ترامپ و جو بادیدن هر کدام برای تصاحب قدرت با همدیگر رقابت خواهند کرد.
انتخابات ایالات متحده به دلیل نقش بین المللی این کشور به عنوان تنها ابرقدرت جهان و توانائی های نظامی، صنعتی، اقتصادی و سیاسی آن برای تمامی کشورهای جهان از اهمیت بسزائی برخوردار است.

اهمیت انتخابات آمریکا از تفاوت رویکرد دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در قبال مسائل مختلف ناشی می شود، اين دو حزب در زمينه سياست های داخلی كم و بيش تفاوت هايی باهم دارند: دمكرات ها از لحاظ سياسی به لیبرالیسم مدرن معتقدند، طرفدار آزادی های مدنی در همه زمينه ها هستند، طرفدار افزايش خدمات دولتی عمومی بوده و معتقدند دولت بايد تا حدی در مسائل كلان اقتصادی دخالت نماید تا بتواند به برقراری عدالت اجتماعی كمك كند و معتقدند افرادی كه درآمد کلانی دارند بايد ماليات بيشتری بپردازند.

در مقابل حزب جمهوری خواه خط مشی محافظه کار داشته و راستگرا است. از مذهب و ارزش های سنتی طرفداری می کند. از سیاست بازار آزاد و محدود شدن نقش دولت و کوچک تر شدن ساختار آن طرفداری می کند و با اعمال نمودن مالیات بیشتر بر ثروتمندان مخالف است.

در زمینه سیاست خارجی، حزب جمهوری خواه، خواهان افزایش بودجه نظامی آمریکا و انجام اقداماتی برای تقویت و توسعه ارتش است. جمهوری خواهان بخصوص محافظه کاران نوین عقیده دارند آمریکا باید در سیاست خارجی خود گرایش تهاجمی اتخاذ کرده و با کشورهای تهدید کننده منافع این کشور به صورت شدید برخورد کند. آنها همچنین در عرصه بین المللی خواهان سیطره آمریکا بوده و به چین و روسیه به عنوان رقیبان اساسی می نگرند و در قبال ایران نیز گزینه استفاده از زور برای تحقق اهداف خود را ترجیح می دهند.

از سوی دیگر دمکرات ها استفاده از شیوه ی دیپلماتیک برای حل اختلافات آمریکا را نسبت به گزینه استفاده از نیروی نظامی؛ را بیشتر می پسندند و طرفدار کاهش تنش میان این کشور و کشورهای همچون چین و روسیه هستند؛ در مورد ایران نیز راه و روش ملایم تری دارند و به ندرت در مورد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران سخن می گویند.

شاید به دلیل این تفاوت ها در سیاست گذاری دو حزب است که باعث شده تا کشورهایی همانند چین، روسیه و ایران نسبت به دخالت در روند انتخابات آمریکا تمایل نشان دهند و تلاش کنند تا نامزدی در انتخابات آمریکا پیروز شود که احتمال برآورده کردن منافع شان را بیشتر تضمین میکند.

مدتی قبل وبسایت بلومبورگ به نقل از یک مقام علی رتبه دولت دونالد ترامپ نوشت: “چین، روسیه و ایران کوشش می کنند تا بر افکار عمومی شرکت کنندگان در انتخابات آمریکا به شیوه ی منفی تأثیر بگذارند، اما هیچکدام از آنها موفق به دخالت در روند انتخابات نشده اند.”

همچنین چندی پیش وبسایت فارسی زبان آمریکائی رادیو فردا به نقل از وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، که این وزارتخانه با ارسال پیامک هایی به تعدادی از شهروندان در روسیه و ایران، به آنان در ازای دریافت اطلاعاتی مبنی بر دخالت خارجی در انتخابات آمریکا، وعده پاداش به مبلغ ۱۰ میلیون دلار را ارائه کرده است.

ممکن است امسال کاندیداهای دو حزب به شیوه ای متفاوت با دوره های گذشته با هم رقابت کنند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا گفته شده که این انتخابات از طریق پست صورت خواهد گرفت؛ دونالد ترامپ گفته که استفاده از این شیوه می تواند باعث آسان شدن تقلب در انتخابات شود و اکنون برخی صاحبنظران بر این عقیده هستند که احتمال دارد دونالد ترامپ در صورت شکست در چنین انتخاباتی، نتیجه را قبول نکند.

نظرسنجی های تا کنون پیشتازی جو بایدن را نشان می دهد، نشریه اکونومیست در وبسایت خود گزارش کاملی را که مراکز نظر سنجی جمع آوری میکند را به صورت مرتب به روزرسانی می کند. آخرین گزارش تحلیلی این وبسایت نشان می دهد که جو بایدن از لحاظ محبوبیت در مرتبه بسیار بالاتری از دونالد ترامپ قرار دارد.

در انتخابات آمریکا معمولا اکثر ایالات ها به یک نحو رأی داده و به جمهوری خواهان و یا دمکرات ها رأی می دهند و تنها چند ایالات هستند که عمدتا در رأی دهی متفاوت عمل می کنند و نتیجه نهائی انتخابات را به نفع یکی از کاندیداها رقم می زنند؛ که به ایالات های محل رقابت مشهورند. در سیستم انتخاباتی آمریکا بر اساس جمعیت هر ایالات رأی تعلق میگیرد؛ مجموع کل آرای ایالات ۵۸۳ رأی است که کاندیدای پیروز باید ۲۷۰ رأی به دست آورد.

هم اکنون جو بایدن در ایالات های محل رقابت همانند میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا با تفاوت فاحش از دونالد ترامپ جلوتر است. علاوه بر این دونالد ترامپ در ایالت های تأثیر گذاری همانند آیووا، اوهایو و تگزاس که در انتخابات گذشته با برتری زیادی نسبت به رقیبش به وی رای دادند؛ اکنون تنها با تفاوتی اندک از جو بایدن جلو است؛ اما تا انتخابات آمریکا زمان زیادی باقی مانده است که ممکن در طی آن نتایج به نفع دونالد ترامپ تغییر کند.

اما تا چه حد می توان به نتایج نظر سنجی ها اعتماد کرد، خود جای بسی تامل دارد، در انتخابات ۲۰۱۶ نظرسنجی ها پیروزی خانم هیلاری کلینتون را پیش بینی نمودند اما نتایج خلاف آن را ثابت نمود و دونالد ترامپ آرای بیشتری از ایالات ها را کسب نمود گرچه رقیب دمکرات او ۳ ملیون رأی بیشتر کسب کرده بود.

کارشناسان اکنون بر این باورند که تا زمان آغاز انتخابات آمریکا ممکن است نتایج به شکل فاحشی تغییر کند، زیرا اکنون شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد و زندگی مردم آمریکا و سیاست اتخاذ شده دولت ترامپ در مقابله با این بحران سبب تغییرات زیادی در دیدگاه مردم آمریکا نسبت به دو حزب دمکرات و جمهوری خواه شده و این می تواند در هر لحظه در تغییر عقیده مردم ایالات متحده سهیم باشد، بخصوص آنکه در برهه ی اخیر دولت ترامپ اقدامات جدیدی همانند استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا را اتخاذ نموده است.

دکمه بازگشت به بالا