خاورمیانه

مکرون در بیروت: سران لبنان متعهد به اجرای اصلاحات ظرف ۶-۸ هفته اند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تأکید کرده که سران سیاسی لبنان توافق کرده اند که طی دو هفته آینده، دولتی متشکل از نیروهای متخصص تشکیل دهند و ظرف ۶ تا ۸ هفته نقشه راه اصلاحات را اجرا کنند.

مکرون در این کنفرانس مطبوعاتی که در بیروت برگزار شد گفت: «چک سفیدی» در کار نخواهد بود و افزود که اگر دولت اصلاحات از جمله حسابرسی از بانک مرکزی را در این مدت تعیین شده آغاز نکند، کمک های بین المللی به لبنان قطع خواهد شد.

وی در عین حال افزود که در صورت اثبات فسادِ هر یک از مقامات لبنانی احتمالا با همکاری اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه آنان وضع خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که مقامات لبنان متعهد شده اند که دست به اصلاحات بزنند و جامعه بین المللی هم متعهد شده که به لبنان کمک کند، این یک تعهد دوجانبه است و اگر سران لبنان به وعده خود عمل نکنند آن تعهد ملغا خواهد شد.

وی ضمن اشاره به کمک های فرانسه به لبنان پس از حادثه انفجار بندر بیروت گفت که برای بار سوم در ماه دسامبر برای پیگیری روند اصلاحات ضروری به بیروت سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که کشورش چهار اولویت در لبنان دارد که عبارت اند از بهداشت، غذا، آموزش، و بازسازی و تأکید کرد که کمک های بیشتری در این باره به لبنان ارسال خواهد شد.

مکرون درباره نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در لبنان نیز گفت که با وی دیدار کرده و افزود که وی بیش از نخست وزیر سابق از حمایت برخوردار است و تأکید کرد که تشکیل کابینه موضوعی داخلی در لبنان است.

 

دکمه بازگشت به بالا