ایران

سیستان و بلوچستان؛ فقدان شبکه آبرسانی مناسب و غرق شدن کودکان در هوتگ‌ها

فقدان شبکه آبرسانی مناسب در مناطق بلوچ‌نشین، در حدی است که رسانه‌های داخلی را نیز به واکنش و بازتاب گوشه‌ای از مشکلات ناشی از آن واداشته است؛ به‌گزارش ایلنا، روستانشینان سیستان و بلوچستان سالهاست از نبود آب شرب سالم و بهداشتی رنج می‌برند و ناگزیرند، آب شرب و مصرفی خود را از هوتگ‌ها و رودخانه ها تامین کنند، که هم به لحاظ بهداشتی مناسب نیست و هم به دلیل زندگی برخی‌ حیوانات وحشی نظیر کروکدیل‌ها این نقاط بسیار خطرناک هستند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، دشتیاری، کنارک و قصرقند با بیان اینکه فریاد تشنگی مردم بلوچستان به گوش مدیران وزارت نیرو نمی‌رسد، تصریح کرد: “مسئولیت پرپر شدن کودکان منطقه بلوچستان در هوتگ‌ها و اتفاقات اینچنینی که هر از چند گاهی تکرار می‌شود مستقیماً با وزارت نیرو است”.

معین الدین سعیدی ضمن انتقاد نسبت به سوء مدیریت و عدم توجه وزارت نیرو برای رفع مشکلات کم آبی و بی آبی، فقدان شبکه آبرسانی و غرق شدن کودکان بلوچ در رودخانه‌ها، این نهاد را مسئول جان کودکان و مردم محروم منطقه عنوان کرد.

وی در جمع مردم شهرستان نیکشهر اعلام کرد: “به تازگی شاهد بودیم که سه تن از فرزندان این سرزمین متاسفانه در هوتگ غرق شدند. شاخص دسترسی به آب شرب و بهداشتی در نقطه جنوبی استان سیستان و بلوچستان و مخصوصا در پهنه مکران، پایین‌‌ترین شاخص در کل کشور است و با توجه به اینکه عمده سدهای بزرگ استان در جنوب استان قرار دارد و از طرفی در کنار اقیانوس قرار داریم، این جمله معروف تداعی می‌شود که: “آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم”.

نماینده مردم نیکشهر در ادامه گفت: “متاسفانه فریاد تشنگی مردمان این سرزمین به گوش مدیران وزارت نیرو نمی‌رسد و نتیجه این شده که ما پایین‌ترین شاخص ها را در حوزه آب داریم به طوری که در حال حاضر تنها ۱۹ درصد مردم حوزه دشتیاری و چابهار دسترسی به آب شرب بهداشتی دارند و ۸۱ درصد به صورت سقایی آبرسانی می شوند”.

دکمه بازگشت به بالا