مقاله

بورس یا قمار بر روی حباب؟!

“حسن روحانی” می‌گوید: بورس ما خوب شده، عصبانی هستند! می‌گویند در تمام دنیا بورس به‌هم ریخته، چرا بورس ایران خوب شده است؟

اما شواهد و قرائن، پرده از طرحی شوم برای خالی کردن جیب مردم بر می‌دارد. بر مبنای آمار سالانه صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸ منفی ۹.۵ درصد و بیکاری بیش از ۱۴.۵ درصد بوده است و در چنین شرایطی، ناگهان شاخص‌های بورس ایران مثبت می شود!

ناگهان و در عرض چندماه، قیمت سهام بورسیِ برخی شرکت‌ها و کارخانجات ورشکست‌شده‌ی دولتی ۴ برابر می شود، درحالی که کارگران همان کارخانه‌ها ماه‌ها است بدون حقوق مانده‌اند و در اعتصاب به‌سر می‌برند.

حتی قیمت سهام پتروشیمی‌های دهدشت، داراب، گلستان، ممسنی، فسا و جهرم که تنها طرحی روی کاغذ هستند و اساسا این پتروشیمی‌ها وجود خارجی ندارند، چندین برابر می‌شود!

داستان از آنجا شروع شد، که حذف درآمدهای سرشار نفتیِ رژیم جمهوری اسلامی موجب گردید، رژیم دیگر دلاری برای فروش در داخل کشور نداشته باشد تا با معادل ریالیِ آن، هزینه‌های گسترده خود را پرداخت نماید.

از طرفی، حوزه‌های علمیه تشیع از پرداخت حقوق ده‌ها هزار مبلغ فرقه‌ای اش در دیگر کشورها بازماند، سپاه‌پاسداران نیز در نبودِ دلارهای نفتی، درحال از دست دادن نیروهای حقوق‌بگیرش در عراق، سوریه، افغانستان، لبنان، یمن، آفریقا و… بود.

لذا رژیم برای پرداخت هزینه‌هایش ناچار به چاپ ریال بدون پشتوانه شد! اما این اقدام پس از مدتی موجب سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی و جهش قیمت‌ها گردید، متعاقباً تورم دامنه‌دار مردم را مستأصل نمود و جامعه‌ی درحال انفجار رژیم را به سوی پرتگاه می‌‌برد.

درست در میانه‌ی شیب سقوط جمهوری اسلامی “طرح جبران کسری بودجه رژیم از جیب مردم” کلید خورد!

در این سناریو، مجموعه دولت و سپاه با استفاده از قدرت تبلیغاتی لشکر سایبری سپاه‌ در فضای مجازی و در فضای حقیقی نیز با کمک تبلیغات گسترده حوزه‌های علمیه، کمیته امداد، پایگاه‌های محله‌محور بسیج و دیگر نهادهای پوششی رژیم چون سازمان حمایت از زندانیان و ستاد دیه که سالهاست تحت پوشش فیک خیریه درحال انجام ماموریت‌های محوله از سوی حکومت هستند، در “فاز نخست” با جریان‌سازی تبلیغاتی در جامعه، حجم عظیمی از نقدینگی مردم را به سوی بورس سوق دادند و در نتیجه شاخص‌های بورس صعودی شد!

در فاز بعدیِ “طرح جبران کسری بودجه رژیم از جیب مردم” در پی رشد حباب‌گونه بورس، قیمت سهام کارخانجات دولتی نجومی شد و دولت بلافاصله بخش بزرگی از سهام شرکت‌های دولتی “شستا” را برای جبران کسری‌بودجه، در بورس به فروش گذاشت.

در این فاز، سپاه نیز برای رسیدن به سهم‌خود، لشکری از بورس‌بازان را استخدام و به طور شبانه روزی با سفته‌بازی در بورس، مشغول کسب مال از جیب خورده سهام دارانی شد که به امید حفظ ارزش پول خود، وارد بورس شده بودند!

در فاز سوم”طرح جبران کسری بودجه رژیم از جیب مردم”، سپاه با استفاده از رشد فیک بورس، در نمایش تبلیغاتی دیگر، شرکتهای ورشکست شده و حتی کاغذی خود را با قیمت نجومی و با پرچم خدمت، به بازنشستگان نیروهای مسلح واگذار کرد!

“محمدرضا جهان بیگلری” عضو اتاق بازرگانی گفته بود: بورس اکنون دست نظامی‌هاست و دلالهایی که ریشه‌های امنیتی دارند، شلوغ می‌کنند و با شانتاژهای خبری و رسانه‌هایشان سهم خرید و فروش میکنند!

او گفت: چگونه ممکن است تراز مالی یک شرکت منفی باشد و حتی زیان انباشته هزار میلیارد تومانی داشته باشد، اما قیمت سهامش هر روز در بورس رشد کند؟ چنين شرکت‌هایی اکنون به وفور در بورس موجودند، وضعیت غیرطبیعی است، بخصوص که این روزها متاسفانه رد پای امنیتی‌ها و نظامی‌ها در بورس و بورس بازی بر هیچ کس پوشیده نیست.

“بهروز خدارحمی” کارشناس بازار سرمایه، با ذکر نگرانیِ مردم از کاهش ارزش سپرده‌های بانکی‌شان در مقابل تورم گفت: جهت دهی تبلیغاتی حکومت، نقدینگی مردم را به سمت بورس کشاند.

“امیرحسین مزینی” کارشناس اقتصادی گفت: مگر اتفاق مثبتی افتاده که در بازارسرمایه رشد داشته باشیم؟ این رشدها به هیچ‌وجه با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد! رشد غیرطبیعی بورس چیزی شبیه بحران موسسات مالی غیرمجاز را درپی خواهد داشت و عوارض امنیتی را موجب خواهد شد!

“بهمن آرمان” مشاور سرمایه‌های بلندمدت ریاست‌جمهوری، ناخواسته با افشای بخشی از “طرح جبران کسری بودجه رژیم از جیب مردم” گفت: به روحانی گفتم وضعیت بورس شبیه توطئه است، نهادهای امنیتی در بورس دست دارند و با دست کاری داده‌ها و سفته‌بازی دنبال تامین بودجه خود هستند!

او افزود: بزودی ما شاهد فاجعه‌ای خواهیم بود. اگر حباب بورس بترکد، نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی هم دیگر نمیتوانند کاری کنند!

این درحالیست که این روزها ریزش تمام شاخص‌های بورس ادامه دارد!

دکمه بازگشت به بالا