جهان

ترکیه، یونان را به «راهزنی» و تلاش برای «نظامی کردن» یک جزیره متهم ساخت

ترکیه روز دوشنبه، ۱۰ شهریور، یونان را به «راهزنی» و تلاش برای «نظامی کردن» جزیره‌ای متهم کرد که در مرکز تنش بین این دو کشور در زمینه اکتشاف گاز در مدیترانه شرقی قرار دارد.

روابط ترکیه و یونان به دلیل اختلاف بر سر حقوق دریایی و منابع انرژی در مدیترانه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و دو کشور در منطقه دست به مانورهای نظامی زده‌اند.

آتن می‌گوید آب‌های اطراف جزیره‌ای که در دو کیلومتری ساحل ترکیه قرار دارد تحت حاکمیت یونان است و با اکتشافات ترکیه در اطراف آن برای یافتن نفت و گاز مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصاویر منتشر شده در هفته گذشته سربازان یونانی را نشان می‌داد که در حال پیاده شدن در این جزیره هستند. نام یونانی این جزیره «کاستِلوریزو» و نام ترکی آن «مئیس» است.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، در این زمینه گفت: «اقدام یونان برای نظامی کردن جزیره مئیس نمونه‌ای از یک راهزنی است».

پیشتر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترکی که با هایکو ماس همتای آلمانی خود داشت؛ به طور ضمنی یونان را تهدید به جنگ کرد.

وی دولت آتن را به تنش‌زایی در شرق مدیترانه متهم کرد و هشدار داد که در صورت تداوم این روند، آنکارا تردیدی در «انجام آنچه ضروری است» به خود راه نمی‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا