خاورمیانه

مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد

پس از پایان رایزنی‌های پارلمانی احزاب و جریان‌های سیاسی، “مصطفی ادیب” امروز، دوشنبه با ۹۰ رای موافق، مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد. ادیب دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و در دانشگاه‌های لبنان و فرانسه تدریس کرده است. او همچنین مشاور نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین بوده است.

مصطفی ادیب، نخست وزیر تازه لبنان از سال ۲۰۱۳ به این سو سفیر کشورش در برلین بوده، او زمانی از مشاوران نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان و عضو کمیته‌ای بود که بین سا‌ل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مسئول نوشتن قانون جدید انتخابات لبنان شد. آقای ادیب در سال ۲۰۱۱ از سوی میقاتی به‌عنوان رئیس کابینه برگزیده شد.

به نظر می‌رسد امانوئل مکرون، رئیس‌جهوری فرانسه، از احزاب و گروه‌ها خواسته بود هرچه‌ زودتر رایزنی‌های خود را به فرجام برسانند؛ آقای مکرون قرار است مجددا راهی بیروت شود. او عملا رهبری تلاش‌ها و اقدامات غرب و متحدانش در مورد لبنان را در دست گرفته‌است.

به تازگی میشل عون رئیس جمهوری لبنان در نطقی تلویزیونی که به مناسب یکصدمین سالگرد اعلام تاسیس لبنان صورت گرفت، با تاکید به اینکه نظام طائفه ای برای زمان گذشته معتبر بوده و دوران آن سپری شده، گفته است که زمان تغییر این نظام که هرگونه اراده سازنده را راکد و هرگامی به سوی اصلاح را متوقف می کند، فرا رسیده. او در این سخنرانی همچنین از شکل‌گیری یک دولت سکولار حمایت کرده است.

دکمه بازگشت به بالا