ایران

هشدارها نسبت به بی‌برنامگی شهرداری‌ها درباره پسماندهای کرونا

شش ماه پس از تأیید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران و علی‌رغم گذشتن شمار مبتلایان از مرز ۳۶۹ هزار نفر در کشور، مقامات رسمی دولتی از بی‌برنامگی شهرداری‌ها برای جمع‌آوری پسماندهای کرونایی از جمله ماسک و دستکش خبر می‌دهند.

رئیس اداره محیط زیست انسانی تهران به خبرگزاری ایسنا گفته «هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم».

پسماندها و زباله‌های ابزارهای حفاظتی و دیگر زباله‌هایی که ویروس کرونا ارتباط پیدا می‌کنند، از مسائلی هستند که در کشورهای مختلف و در روند همه‌گیری نگرانی‌های گسترده‌ای را سبب شده‌اند. برخی کشورها برای رها کردن پسماند‌هایی مانند ماسک یا دستکش، جریمه‌های نقدی در نظر گرفته‌اند.

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، پیشنهاد کرده‌است برای جمع‌آوری این زباله‌ها سطل‌های جداگانه‌‌ای به خانواده‌های پایتخت تحویل داده شود. اما او تاکید کره به‌دلیل جمعیت بسیار زیاد ساکن تهران، هر برنامه‌ای در این زمینه دشوار خواهد بود.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران اظهار داشته که در حال حاضر «همچون گذشته پسماندهای کرونایی در مخازن شهری تخلیه و جمع‌آوری می‌شوند» و مخازن جداگانه‌ای نیز برای دفع تجهیزات حفاظتی در پایتخت وجود ندارد.

عدم اتخاذ تمهیدات ضروری و لازم برای مدیریت پسماندهای کرونایی در پایتخت از سوی شهرداری تهران در حالی‌ست که پزشکان و پژوهشگرانی که در زمینه ویروس کرونا تحقیق می‌کنند، در مورد خطر شیوع هرچه بیشتر این ویروس از طریق پسماندهای افراد مبتلا هشدار داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا