ایران

پرسش توئیتری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران درباره امام حسین جنجال‌ساز شد

پرسش توئیتری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران منجر به شبیه‌سازی تاریخی بین رفتار حکومت ایران و رفتار یزیدیان و طرح انتقادات گسترده از سوی کاربران شده است.

محمدجواد آذری‌جهرمی در توئیتی که روز شنبه هشتم مرداد منتشر کرد، با اشاره به «عاشورا» پرسید که اگر امام حسین «در این زمان بود چه می‌کرد؟»

این عضو هیات دولت که در توئیتر حضوری فعال دارد، پیش از این نیز پرسش‌هایی درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی طرح کرده بود که اغلب بازتاب‌ها معطوف به رویکردهای شخص او و سیاست‌هایش در وزارت ارتباطات بود ولی پرسش توئیتری اخیر او، پاسخ‌ها را متوجه کلیت جمهوری اسلامی کرد.

برخی کاربران با اشاره به روایت‌های تاریخی درباره عاشورا، قطع اینترنت توسط رژیم تهران در زمان اعتراضات مردمی را با «قطع آب» توسط سپاهیان یزد مقایسه کرده‌اند.

از سوی دیگر؛ شماری از کاربران، این مقایسه‌های تاریخی را نادرست دانسته و رفتار یزد در مقابل بازماندگان ماجرای عاشورا را بهتر از رفتار جمهوری اسلامی در مقابل منتقدان خود توصیف کرده‌اند، از جمله کاربری با اشاره به این مقایسه‌ها نوشته است: «یزید حتی خطبه‌های زینب را قطع نکرد».

برخی دیگر از کاربران با اشاره به رفتارهای حکومت ایران با منتقدان سیاسی و همچنین صدور احکام اعدام برای مخالفان، اشاره کرده‌اند که اگر امام حسین اکنون حضور داشت، با دستور حکومت در زندان یا بازداشت خانگی بود و کاربران توئیتر باید هشتگ می‌زدند که او را «اعدام نکنید».

برخی کاربران هم با کنایه نوشته‌اند که اگر «امام حسین» اکنون حضور داشت، علیه حکومت قیام می‌کرد و بعد به عنوان «اغتشاشگر» در تلویزیون اعتراف اجباری می‌کرد و می‌گفت این کارها زیر سر آمریکا بوده است.

در بسیاری از پاسخ‌های دیگر، کاربران توئیتر با شبیه‌سازی رفتارهای جمهوری اسلامی، تلاش کرده‌اند تصویری از چهل سال حکومت خمینی و خامنه‌ای ارائه دهند.

دکمه بازگشت به بالا