حقوق بشر

اعتراضات سراسری؛ افشای شکنجه معترضان بازداشت‌شده برای اعتراف‌گیری

انتشار نامه نوید افکاری،‌ زندانی اعتراضات مرداد ۱۳۹۷، و اشاره او به شکنجه برای اعتراف‌گیری بار دیگر موجب واکنش نسبت به صدور احکام اعدام برای مخالفان و معترضان رژیم تهران بر مبنای «اعتراف اجباری» شد.

نوید افکاری در نامه‌اش به شکنجه‌هایی از جمله «پوشاندن صورت با پلاستیک برای ایجاد حالت خفگی»، «ضرب و شتم با باتوم در حالت دست‌ و پا بسته»،‌ «توهین و اهانت‌های رکیک» و «ریختن الکل در بینی‌اش» اشاره کرده بود.

اکنون حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر فرنگی‌کار سابق از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

کمی پیش از این مورد نیز بحث اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال‌های اخیر و صدور حکم اعدام برای آن‌ها در پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی مطرح شد.

این سه جوان متولد دهه ۱۳۷۰ در ارتباط با اعتراضات آبان‌ماه بازداشت و سپس به اعدام محکوم شدند.

امیرحسین مرادی در جریان جلسه دادگاه بارها خطاب به قاضی اعلام کرده بود از او تحت «فشار،‌ تهدید و شکنجه» اعتراف گرفته شده است و هیچ‌کدام از اتهام‌های وارده را قبول ندارد.

گزارش‌ها حاکی‌ست مصطفی صالحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز برای اعتراف مورد شکنجه قرار گرفته و در دادگاه بارها بر بی‌گناهیش تاکید کرده بود. با این حال؛ مصطفی صالحی اعدام شد.

مورد روح‌الله زم،‌ موسس و مدیر کانال تلگرام «آمدنیوز»، نیز از جمله این پرونده‌هاست.

او پس از ربوده شدن در عراق و بازداشت و محکومیت در ایران، مجبور به حضور در برنامه‌‌های صداوسیما شد.

گزارشگران بدون مرز این برنامه را مصداق «شکنجه زندانی» خوانده بود.

روند اعتراف‌گیری اجباری از سوی ماموران امنیتی و دستگاه قضایی ایران در ارتباط با پرونده‌های اعتراضات سال‌های اخیر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا